Aktie H&M-gruppen avvecklar sitt varumärke Cheap Monday vars affärsmodell, som bygger på traditionell grossistverksamhet, haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen. Cheap Monday har under längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

”Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Det är väldigt viktigt att ligga nära slutkonsumenten när kunden ändrar beteende så fort. Vi har därför beslutat att inte jobba med mellanhänder. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker”, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, i ett pressmeddelande.

Cheap Monday har en enda fysisk butik och den ligger i London. Butiken stänger vid årsskiftet och vid samma tidpunkt stänger onlinebutiken på sina 18 marknader.

Varför behåller ni inte Cheap Monday som ett eget renodlat onlinevarumärke?

”Det skulle vi kunna göra men nu har vi utvärderat ett antal varianter och valt att ta den här vägen. Vi har ganska många varumärken inom New Business och när vi utvärderar olika affärsbeslut mot varandra så ser vi inte tillräckligt med potential för Cheap Monday online”, säger Anna Attemark till Nyhetsbyrån Direkt.

Cheap Monday har dessutom en grossistverksamhet med ungefär 3.000 butiksåterförsäljare och här är det inte helt stopp i och med årsskiftet.

”Nu slutar vi designa och ta order, men vi har redan tagit order för hela våren så de sista leveranserna till agenter och distributörer kommer att gå i maj 2019”, säger Anna Attemark.

Utöver externa återförsäljarbutiker säljs Cheap Monday bland annat i Weekday-butiker. Hur stor andel av Weekdays sortiment som består av plagg från Cheap Monday vill H&M inte svara på.

”Weekday säljer väldigt mycket jeans och däribland finns det en del Cheap Monday-jeans. De Cheap Monday-jeans som säljer väldigt bra kommer vi att ersätta med Weekday-jeans”, säger Anna Attemark.

Vad händer med varumärket Cheap Monday?

”Vi har inte tagit beslut om vad vi ska göra med varumärket ännu, så vi får återkomma i den frågan”, säger hon.

Efter nedläggningen av Cheap Monday består New Business av sju varumärken; COS, Monki, Weekday, H&M Home, & Other Stories, Arket och Afound.

New Business har som mål att öka försäljningen med minst 25 procent per år för att nå minst 50 miljarder kronor 2022. I de planer som målades upp på kapitalmarknadsdagen i början av året ingick att Cheap Monday skulle öka sin försäljning med minst 100 procent till 2022. Basen var dock blygsam sett till hela New Business omsättning, varpå målet inte bör påverkas av avvecklingsbeslutet, något som Anna Attemark också bekräftar genom att uppge att målet för New Business kvarstår.

Cheap Monday grundades i början av 2000-talet av Lars Karlsson, Örjan Andersson och Adam Friberg. Bolaget köptes av H&M 2008.

 

Analyser
Här är onsdagens färska köprekar
Placeringar
Swedbank höjer aktievikten och överviktar Europa”Ett märkligt halvår på börsen har precis avslutats”
Börsen
Börsen öppnade tydligt lägre
Foto: istockphoto
Rapport
Omvänd vinstvarning från Kindred
Aktie
Electrolux: Förlusten blir betydligt lägre än väntat
Asien
Asien: Fortsatt börsoptimism i Kina
Rapport
RNB: Kraftig ökning av e-handeln
Foto: AP/TT
Wall Street
Virusoro sänke i New York
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Aktie
Oscar Properties stämmer Stockholm stad
Placera
Kull: Allt färre privatsparare tror på sjunkande börs”Kraftig majoritet av börsoptimister”
Aktie
Storägare har gått ur PowercellAktien faller över 7 procent
Foto: Björn Larsson-Ask/SvD/TT
Bostad
Rekordmånga sålda bostadsrätter i juni
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Pandemin
Danske: Produktionsdata visar att fallet är över
7/7
Trading Direkt om lärdomar från coronakrisen
Foto: istockphoto
Analyser
Här är tisdagens köprekar
Bank
Överväger förlänga rekommendation för banker att inte dela ut
Foto: Shutterstock
Placera
WisdomTree: Räkna inte med V-formad återhämtning
Sektor
Deutsche höjer svenska banker
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Rapport
Storytel fick 100.000 fler betalande kunder
Börsen
Capsek-aktien föll 25 procent i premiären
Rapport
Catena höjde resultatet
Krönika
Lindberg: Aktiva vinnare på rörligare börser
Foto: istockphoto
Obligationer
Företagsobligationer: Ökat tryck i emissioner under sommaren
Köptips
Analys: "Signifikant försäljningsökning andra halvåret"
Bostad
Bomarknaden: Tydlig nedgång i såld nyproduktion