En stor skillnad är att 1990-talet innebär mycket större uppgång än vad vi sett under 2010-talet. Den typen av börsbubblor vi såg på toppen 2000 ser vi bara i enstaka fall just nu.
Tesla är en kandidat där. Det hjälps inte att det är starkaste varumärket inom elbilar eller att de har störst andel egentillverkad utrustning så mjukvarorna blir lättare att få till på ett riktigt bra sätt.
Aktien är upp med 768 procent på endast ett års tid. Samtidigt har inte bolaget utvecklats så mycket och framtiden har inte blivit så mycket ljusare. Det är helt omöjligt.
Att Tesla handlas till 21 gånger försäljningen är mycket dyrt. Bolagets bilverksamhet är inte ens lönsam på vanliga grunder utan tack vare försäljning av utsläppsrätter. Detta tack vara att man enbart säljer elbilar, till skillnad från konkurrenterna
Att p/e-talet enligt Börsdata är över 1000 säger därför inte så mycket. Det är ett irrelevant nyckeltal just nu. Tesla är dessutom bästa elbilsbolaget. Aktien är bästa aktien för trendföljare och spekulanter.
Vi måste ändå tänka på att den värderingsmässiga risken är extremt hög när börsvärdet plötsligt är på samma nivåer som Warren Buffetts Berkshire Hathaway. Teslas börsvärde är knappt 600 miljarder dollar och om vi antar ett högt p/e-tal på 30 krävs det nettovinster på uppåt 20 miljarder dollar om året. Plus tydligt stigande vinster under många år efter det.
Jody Chudley har i en text för The Oxford Club hävdat att Tesla är den dyraste aktie han någonsin har sett. Det är ett dramatiskt påstående.
Jag säger däremot inte att Tesla är en bubbla.
Jag säger att aktien är en potentiell bubbla.
Det kommer nämligen att bli mycket svårt att växa in i värderingen. I alla fall i den hastigheten som aktiemarknaden troligen kräver.
Hantera aktien därefter. Passiva investerare undviker den. Aktiva kan försöka spekulera i fortsatt trend uppåt.
Allmänt finns det andra bolag som har mindre riskabla värderingar och därför är jag fortsatt börsoptimist. Det luktar inte IT-bubbla a la 2000.