HEMNET: SER STOR EFTERFRÅGAN PÅ BOLAGETS PRODUKTER - VD

2022-10-20 09:16:15

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hemnet har haft ett "väldigt stabilt och starkt kvartal" och ser en liknande trend som tidigare med ökad intjäning per bostadsannons samtidigt som det för andra kvartalet i rad syns en ökning från företagskunder.

Det säger bolagets vd Cecilia Beck-Friis till Nyhetsbyrån Direkt efter torsdagens rapport för det tredje kvartalet.

Under kvartalet ökade intäkterna från bostadssäljare med 29,1 procent drivet av en fortsatt stark efterfrågan på bolagets tilläggstjänster.

"Vi ser att det finns en stor efterfrågan på våra produkter. Vi är också sedan ett par år tillbaka på en tillväxtresa eftersom de här tilläggstjänsterna är relativt nya", säger hon.

Det är samtidigt svårt att dra några större slutsatser om efterfrågenivåerna under kvartalet.

"Det är klart att konverteringsgraden till våra olika tilläggstjänster kan se variera lite eftersom vi är ett avlångt land, men vi kan inte dra några andra eller nya slutsatser än att det finns en efterfrågan. Sen har vi också en tro att i en tuffare marknad blir inte vårt erbjudande mindre relevant. Behovet av att synas blir kanske ännu viktigare", säger hon.

På prissidan har bolaget en strategi som bygger på att det jobbar med att produkterna ska reflektera det värde som levereras.

"Vi ser fortsatt att vi har möjlighet att jobba med produkt och pris framåt. Det den här marknaden innebär för oss är mer en omprioritering i vissa delar kring vår produkt och säkerställa, givet den plattform vi har, att vi fortsätter vara relevant även i en marknad som är lite tuffare", säger Hemnetchefen.

Under kvartalet publicerades drygt 52.000 nya bostadsannonser, i linje med tredje kvartalet 2021.

"Det visar också på en vilja och ett behov av att flytta. Sen kan vi förstås se att det är svårare för köpare och säljare att mötas, men det finns en vilja att flytta", säger hon.



Direkt-SE