Han vill göra livet enklare

Publicerad 2013-09-19 10:45

Joachim Ronneback Thomson utsågs i veckan till Årets studentföretagare i Tillväxtverkets och Entreprenörskapsforums stora tävling och kunde då kvittera ut förstapriset, 50 000 kr. Om två månader representerar han Sverige i världsfinalen i Washington.

Med företaget Live + gick Joachim hela vägen i tävlingen, trots att han samtidigt går tredje året på KTH för att bli civilingenjör med inriktningen industriell ekonomi med tillämpad matematik.

Företaget startade han 2011 och redan under andra året omsatte det 750 000 kr. I år har omsättningen passerat miljonstrecket efter tre kvartal.

– Det blir långa nätter för att klara verksamheten parallellt med studierna, men nu har jag dessutom ett par deltidsanställda medarbetare, säger Joachim Ronneback Thomson.

Introducerar varumärken i Norden

Verksamheten vid företaget syftar till att göra livet enklare och bättre för människor, därav företagsnamnet.

– Vi jobbar framför allt med e-handel och nytänkande kring handeln för att få fram unika produkter och webbutiker.

När Joachim hittar intressanta varumärken som vill etablera sig på den nordiska marknaden gör Live+ dem tillgängliga för konsumenterna här, vilket i praktiken innebär att företaget också blir en slags agentur för varumärkena i Norden.

Parallellt med ”agenturerna” driver bolaget olika sorters e-butiker, samt driver en konsultverksamhet som kan hyra ut personal och resurser till andra e-handlare.

Idén är hans egen och just nu jobbar han tillsammans med KTH för att ta fram nya algoritmer som gör e-handeln ännu effektivare och mer inriktad på yngre generationer.

I juryns motivering till utmärkelsen hette det bland annat att ”företaget drivs av en idéspruta, är byggt på många ben, har kommit en bit på väg och har goda framtidsutsikter.”

Final i Washington

Årets studentföretagare är en tävling för studenter på kandidatnivå som jämte studier på universitet eller högskola äger och driver företag.

Tävlingen är en del av den internationella tävlingen Global Student Entrepreneur Awards (GSEA). Seger i de nationella deltävlingarna kvalificerar till den internationella finalen i Washington. Priset till segraren där är 10 000 dollar.

 I samband med den tar han sikte på USA och framför allt på det amerikanska riskkapitalet.

– Det är mycket lättare att få riskkapital där och deltagandet i världsfinalen skapar lite mer legitimitet när man träffar riskkapitalister, säger han.

Att delta i GSEA-finalen innebär flera andra fördelar än en eventuell vinstsumma. Det ger på köpet ett stort nätverk med andra studentföretagare från hela världen, samt stor medieexponering internationellt.

Startade företag som 13-åring

Joachim brinner för socialt entreprenörskap och har engagerat sig i många olika projekt utöver sitt företag. Han var en av dem som startade KTH:s ishockeyförening och Universitetsligan, en collegeliga bestående av hockeylag från KTH, Chalmers, Lunds universitet och Linköpings universitet.

Han är även ordförande för Sveriges största ungdomsförbund för sparande, Unga Aktiesparare Stockholm City.

Att Joachim Ronneback Thomson skulle bli företagare syntes tidigt. Första företaget startade han som 13-åring på hemorten Lindome, en och en halv mil söder om Göteborg. Företaget hette Lindome gräsklippers och redan då handlade affärsidén om att göra livet lite lättare för marknaden, det vill säga grannarna i villakvarteren.