Sektor Den rådande bristsituationen inom utbudet av halvledare, chip som används för styrning av elektronik, kommer enligt den japanska underleverantören Rohm att bestå under hela 2022.

”Alla våra produktionsfaciliteter har gått på full kapacitet sedan september förra året, men orderstocken är överväldigande. Jag tror inte vi kan tillgodose den nästa år”, sade vd Isao Matsumoto i en intervju publicerad av Bloomberg News.

”Dubblad leveranstid mot normalt”

Rohm servar bland annat Toyota och Ford med halvledare och utöver maxad produktion så råder också brist på insatsvaror, sade Isao Matsumoto till nyhetsbyrån.

Konkurrenter som tyska Infineon har också varnat för att halvledarbristen kan komma att bestå längre än vad som tidigare har varit prognosticerat. Leveranstiderna har redan överstigit 20 veckor, nästan dubbelt mot normalt, och situationen har förvärrats av den allt mer spridda virusvarianten delta.

Den nya virusvågen har försvårat återgången till normal verksamhet i Japan och Sydostasien, som är två viktiga center för leverantörskedjan.

Sänker takten i 14 fabriker

Toyota gav i förra veckan besked om att 14 fabriker nu tvingas sänka takten i fabriker. Tidigare i veckan gav Volvo Cars liknande information om produktionspaus och under fredagen rapporterade också tyska Handelsblatt att Daimler är på väg att införa korttidsarbete vid flera fabriker från nästa vecka. Fordonsindustrin är den hårdast drabbade av komponentbristen, men bristen riskerar nu även att krypa in i andra sektorer såsom konsumentelektronik.

Världens största tillverkare, taiwanesiska TSMC, förbereder enligt medieuppgifter tidigare i veckan prishöjande åtgärder. Dels för att säkra kortsiktig tillgång till de kunder som har störst behov samtidigt som långsiktiga investeringar kan göras i TSMC:s produktion och utveckling.

”Lösning under 2023?”

Morningstars analytiker Kazunori Ito menar dock att det finns en risk att efterfrågan till sist sjunker mer än det kraftigt ökade utbud som väntar när den kapacitet som nu är arbetas upp släpps lös.

”Den nuvarande bristen härstammar från leverantörernas brist på utbud kombinerat med kunder som försöker köpa mer än de behöver för att slippa oroa sig. Båda dessa situationer borde lösa sig under 2023 eller så”, sade han till Bloomberg News.