Gränges lanserar det hållbara produktvarumärket - Gränges Endure

2022-06-21 10:00:00

Idag lanserar Gränges ett produktvarumärke för hållbara och cirkulära lösningar, Gränges Endure. Varumärket gör det enklare för kunderna att välja hållbara aluminiumprodukter och lösningar av högsta kvalitet med lägsta klimatpåverkan. Gränges Endure-produkter är baserade på återvunnet och koldioxidsnålt insatsmaterial.

- Vi är mycket stolta över att presentera Gränges Endure, vårt nya hållbara produktvarumärke. Varumärket kommer att hjälpa våra kunder att minska sina produkters klimatavtryck och möta kraven från klimatmedvetna slutanvändare. Genom att välja Gränges Endure hjälper våra kunder oss att göra aluminiumindustrin och samhället i stort mer hållbart, säger Sofia Hedevåg, SVP Sustainability.

Gränges Endure-produkter har ett tredjepartsverifierat klimatavtryck på maximalt 4,0 ton CO2e/ton, mätt genom hela värdekedjan från utvinning av bauxit till leverans av Gränges produkter till kunder. Produkterna är också verifierade av tredje part att vara ansvarsfullt inköpta och producerade.

Gränges har varit ledande inom innovativa aluminiumlösningar i decennier. Idag är företaget erkänt branschledande inom hållbarhet och tilldelades nyligen en Platina-medalj av EcoVadis, världens största oberoende leverantör av hållbarhetsbedömningar av företag. Platina är det högsta betyget i EcoVadis ranking vilket innebär att Gränges placeras bland de ledande 1 procenten av bedömda företag i sin bransch globalt. Gränges strategiska prioritering är att erbjuda kunder branschledande hållbara produkter och lösningar som har låg klimatpåverkan, är cirkulära och resurseffektiva samt ansvarsfullt inköpta och producerade. Gränges Endure gör det enklare för kunder att välja hållbara produkter av högsta kvalitet och med lägsta klimatpåverkan.

MFN