Det var efter att Richemont, som äger juvelerarföretaget Cartier, under förra veckan rapporterade att försäljningen under fjärde kvartalet ökade med 32 procent som olika lyxaktier började stiga på börser i hela världen.
– Också Burberry presenterade starka försäljningssiffror förra veckan och meddelade då att bolaget väntar sig en ökning av omsättningen med 35 procent i år. Och så meddelade Prada i förra veckan att försäljningen är tillbaka på nivåerna före pandemin, säger Frida Bratt.
”Kinesiska konsumenter driver sektorn”
– De senaste åren har lyxbolagen framför allt drivits av ökat välstånd hos kinesiska konsumenter. Kina har haft en stadigt växande medelklass, som i sin tur har minskat sitt sparande och istället ökat sin konsumtion och den kinesiska marknaden är nu den viktigaste för lyxbolagen. De kinesiska konsumenterna står för en tredjedel av den globala lyxkonsumtionen, säger hon.
Men kineserna vänder sig till Europa för sin lyxkonsumtion. De lockas av märken som Gucci, Hermes, Kering, Louis Vuitton och andra kända europeiska varumärken.
”LMVH mest populär bland Nordnetkunderna”
– Många av dessa lyxbolag är franska, och följaktligen noterade på den franska börsen. Men flera av dem är parallellnoterade på Frankfurtbörsen. Och om de är parallellnoterade i Tyskland eller för den delen i USA kan exempelvis Nordnets kunder handla aktien direkt. Är de bara noterade i Paris kan Nordnet-kunder inte handla med aktien, säger Frida Bratt.
Den mest populära lyxaktien bland Nordnets kunder är LMVH, det vill säga Louis Vuitton, Moet och Hennessy. LVMH var en av de aktier som steg på nyheten om Richemonts försäljning förra veckan.
– Antalet aktieägare via Nordnet har under pandemin ökat med 300 procent, om än från låga nivåer. Även Hugo Boss och Estee Lauder har haft ett stort inflöde av nya aktieägare via Nordnet sedan början av 2020, säger hon.
– LVMH hade en god utveckling under fjolåret, men har inlett det nya året med ett nedställ i det sura börsläget. Det återstår förstås att se om lyxaktierna kan parera en tristare börsutveckling.
”Sektorn finns i flera fonder”
Det går att investera i lyxsektorn utan att köpa aktier, då lyxbolagen finns representerade i flera Europafonder. LVMH utgör 2 procent av fonden Länsförsäkringar Europa Indexnära, medan Lóreal finns i Nordnet Indexfond Europa.
För den som tror på lyxaktier i det här läget finns också fondalternativet. GAM Multistock Luxury Brand Equities och Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF exempelvis, tipsar Frida Bratt.
– Här gäller det dock att hålla koll på kostnaderna. Den årliga avgiften i fonden från GAM uppgår till 2 procent. ETF:er är som alltid ett billigare val, här uppgår den årliga avgiften till 0,25 procent, men tänk på att courtage tillkommer, säger hon.
Frida Bratt lägger dock till en liten brasklapp och uppger att hon inte på något sätt rekommenderar något specifikt bolag, eller ens lyxaktier som sektor.
– Jag vill beskriva varför lyxaktierna periodvis steg under förra veckan, och hur de kan tänkas gå framöver, och hur man gör om man tror på sektorn.