Ett par av Europas största rederier som danska A.P. Møller-Mærsk och tyska Hapag-Lloyd har rasat över 30 procent i år. Asiens rederijättar Cosco Shipping och Evergreen Marine har också haft ett tungt börsår med kursfall på över 45 procent.
Bakom nedgångarna ligger kraftiga fall i de globala fraktpriserna. Från pandemitoppen på omkring 11 100 dollar per container i september förra året har priserna letat sig tillbaka mot genomsnittet före virusutbrottet kring 2 100 dollar, enligt Freightos Global Container Freight Index.
En som gillar rederierna på nuvarande kursnivåer är Richard-Mark Dodds på kapitalförvaltaren Pure Value Metrics. Fonden han förvaltar äger både A.P. Møller-Mærsk och Hapag-Lloyd, rapporterar CNBC.
– Vi gillar rederierna eftersom några av dem, baserat på deras fria kassaflöde, aldrig har varit lika billiga i förhållande till sitt nuvarande börsvärde, säger han till finanskanalen.
Enligt förvaltaren har rederierna visat upp ett gott omdöme de senaste åren. Bolagen insåg tidigt att den kraftiga vinstökningen under pandemin skulle bli kortlivad och beslutade därför att dela ut större belopp till aktieägarna.
I samband med den förra boomen 2017 missbedömde bolagen enligt Dodds situtionen när de gjorde stora investeringar för att utöka sina flottor. Det slutade med att rederierna satt på överflödig fraktkapacitet när marknaden normaliserades.
Förutom att bolagen undvikit att hamna i en liknande sits nu har de kunnat fylla kassorna och stärka upp sina balansräkningar, fortsätter Richard-Mark Dodds.
– Rederierna är i en mycket speciell situation där de har en mycket bra framtid med starka kassaflöden, som visserligen kommer att falla men fortfarande ligga på höga nivåer, säger han vidare till CNBC.