Det är i Carnegie Globals månadsrapport för december som förvaltaren Mikael Tarnawski-Berlin lyfter fram USA-baserade Franklin Covey som säljer företagsutbildningar. Dessa baseras på den populära boken ”The 7 Habits of Highly Effective People”.
En av de faktorer som lockar är att FC är i slutskedet i omställningen från att sälja enstaka kurser till årligt återkommande utbildningspaket.
”Modellen är mycket mer attraktiv då man inte börjar varje år på noll, utan all nyförsäljning läggs på den redan befintliga. Även kunderna föredrar modellen då FC nu kan tillgodose en större del av deras utbildningsbehov”, skriver Mikael Tarnawski-Berlin.
Han konstaterar visserligen att omställningen påverkat finanserna negativt under flera år men att det är det rätta på lång sikt.
Dessutom är värderingen på 15 gånger kassaflödet attraktiv.
”Vi tycker att det är billigt givet den tillväxt som omställningen kommer att leda till de kommande två tre åren, samt den stabilitet och kvalitet bolaget har”, skriver Mikael Tarnawski-Berlin.