Konsumenternas Försäkringsbyrå visar nu på att försäkringsbolagen ser olika på nödvändigheten av att en renovering av våtutrymmen görs på det sätt som branschen slagit fast. Åtminstone om försäkringen ska gälla.
De flesta konsumenter tror att de måste ha följt dessa branschregler om och när de gör ingrepp i sina våtutrymmen, till exempel renoverar.
– För första gången visar vi nu att försäkringsbolagen gör olika när det gäller läckage från badrum, där vissa försäkringar kräver att branschregler ska ha följts, andra inte, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Bättre överblick
Syftet med jämförelsen är att det ska bli lättare för konsumenterna att välja villaförsäkring. I den nya bedömningen har Konsumenternas Försäkringsbyrå lagt tyngdpunkten på att visa skillnaderna mellan olika försäkringar som kan vara svåra att upptäcka för en enskild person.
Här är ett par andra nyheter i Konsumenternas Försäkringsbyrås jämförelse som kan gynna konsumenter:
- Självrisker visas och jämförs så att det blir tydligt vilken ersättning du till exempel kan få om du drabbats av en vattenskada i badrummet.
- Vissa skydd som vanligtvis ingår i en stor försäkring bryts ut och redovisas separat. Syftet är att göra det enklare att överblicka vilka skydd försäkringsbolagen verkligen erbjuder.