I annonssamarbete med VISMA SPCS

ANNONS I coronapandemins spår kan det vara smart att som småföretagare eliminera tidstjuvar som hindrar dig från att satsa på kärnverksamheten. Lösningen är att digitalisera företagets administration, vilket faktiskt är en enkel insats. Då får du bättre koll – och kan lägga din dyrbara tid på att utveckla affären.

För många småföretagare har coronapandemin inneburit stora utmaningar. Verksamheter har tvingats ta nya former för att tackla krisläget på marknaden, och många har slitit hårt för att hålla en god lönsamhet. I dessa lägen känns manuella administrationsmoment särskilt tungrodda.

Helene Struthers är affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs och expert på hur man digitaliserar och automatiserar sitt företag. Hon menar att det inte behöver vara en krånglig process att gå över till digitala arbetssätt – och vinsterna kommer direkt.

– Med smarta digitala lösningar frigörs tid, kanske flera timmar i veckan, som för en småföretagare är ovärderlig. Istället för att sitta vid köksbordet och knappa in data i bokföringen när barnen har somnat, kan ett system sköta det här automatiskt och betydligt mer träffsäkert, säger Helene Struthers och fortsätter:

– På lång sikt innebär detta att du kan lägga mer tid på att utveckla affären, och dessutom får du tid över för att umgås med familj och vänner. Då blir det också roligare att driva företag.

Så kan du jobba smart och effektivt digitalt.

Ta ett steg i taget – och börja med leverantörsfakturorna

Hennes bästa tips för att bli en mer digital företagare är att börja med att se över hanteringen av leverantörsfakturor. Den här processen kräver en stor manuell insats per dokument, och ofta vandrar informationen mellan digitala och analoga format. Motsatsen till ett effektivt flöde, menar Helene Struthers.

– De flesta ekonomisystem kan ta emot digitala fakturor, så här är det enkelt att göra en snabb förändring. Samma sak med kvittohantering, här finns det smarta lösningar där all information kan tolkas automatiskt och sedan föras vidare till alla berörda system. Med dessa verktyg försvinner också risken för mänskliga fel, säger hon.

I dag går det att automatisera de flesta administrationsmomenten. Bokföring, lönehantering och avstämning mot kontoutdraget är alla tidstjuvar som går att eliminera med ett smart ekonomisystem som exempelvis Visma eEkonomi.

Vill du veta mer om fördelarna med automatiserad bokföring? Klicka här.

Risk för att halka efter när konkurrenterna digitaliseras

För att landa rätt kan det vara en god idé att ta hjälp av sin systemleverantör. Att förankra förändringsresan med en expert ger en viktig trygghet. Ofta erbjuder leverantören färdiga integrationer som löser digitala flöden på kort tid. Enkla insatser som säkrar din plats på den framtida marknaden.

– Risken med att inte digitalisera är att halka efter när konkurrenterna har smarta processer på plats och kan skapa nya affärsmodeller som ger ökad konkurrenskraft. Särskilt nu under kristider är det viktigt att blicka framåt och ha en plan för att växla upp, och där är digitala lösningar en avgörande del, säger Helene Struthers.

Prova ett testvinnande bokföringsprogram från Visma Spcs.

Fakta om Visma Spcs

I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt.

Av: Visma Spcs

Detta är en annons från Visma Spcs och ska inte tolkas som redaktionellt material från Privata Affärer.