Pandemin Konsumtionen lär vara svagare än vanligt i sommar, enligt bedömare, trots att fler semestrar på hemmaplan till följd av coronapandemin. Bortfallet av utländska turister och social distansering tynger framför allt besöksnäringen samtidigt som det finns vinnare inom exempelvis detaljhandeln.

Sammantaget ska man nog räkna med en relativt svag konsumtion i sommar, anser Swedbanks tillförordnade chefekonom Andreas Wallström.

– Vi kommer att få fler hemestrande svenskar som väljer att resa runt i Sverige, men det är svårt att se att det skulle kunna väga upp att den utländska turismen i stort sett lär utebli, säger han.

Andreas Wallström påpekar att sommarens konsumtion dessutom är tjänsteinriktad, med övernattningar och restaurangbesök, de sektorer som drabbats hårdast av coronakrisen.

– Även om reserestriktionerna inom Sverige nu lättats gäller ju den fysiska distanseringen fortsatt, vilket kommer att påverka turistnäringen.

Thomas Jakobsson, chefekonom hos Visita, som organiserar den svenska besöksnäringen, säger att läget nu i sommar ser ”väldigt dystert ut”.

– Det ser faktiskt mer dystert ut än jag hade förväntat mig. Speciellt gäller det för hotell, men även för restauranger. En orsak är det saknas väldigt många besöksanledningar, för de har ställts in eller förbjudits. Det finns till exempel inte så stor anledning att besöka Stockholm eller Göteborg. Dessutom har många förändrat sitt beteende, man kanske bor i en stuga och handlar mat på affären som man lagar själv av smittskyddsskäl. Vi är ju rekommenderade att hålla social distans, säger han.

Slut på stödåtgärderna

Thomas Jakobsson säger att hotellbokningarna i sommar är ned 60 procent jämfört med i fjol samtidigt omsättningen för restaurangerna de senaste veckorna varit ned drygt 50 procent jämfört med motsvarande veckor 2019.

– Frånsett våren är det nivåer vi aldrig sett förut. Det säger sig självt att det är långt ifrån vad man långsiktigt kan klara sig på, och de flesta stödåtgärderna tog slut den sista juni. Det här är inte konsumtion man tar igen senare. Man kommer inte att äta tre middagar per dag när coronakrisen är över, säger han.

Enligt beräkningar från Visita gav den utländska turismen intäkter på 41 miljarder kr under juni-augusti i fjol, intäkter som i år till stor del lär utebli. Att fler svenskar väljer att turista hemma kommer inte på långa vägar att kunna väga upp.

– Vi såg till exempel ingen effekt alls på hotellbokningarna när reserestriktionerna hävdes. Vi har ett förändrat beteende hos svenskar också, som bor mindre på hotell än tidigare, säger Thomas Jakobsson.

Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker vid Nordea, påpekar att om man bara tittar på turistnettot i SCB:s nationalräkenskaper spenderar svenskar i stort sett lika mycket pengar utomlands som utlänningar spenderar här. Stannar alla hemma borde alltså effekterna ta ut varandra.

– Men konsumtionen lär ändå bli svagare än normalt i sommar. Man kan tänka sig att man är mer villig att spendera pengar när man åker utomlands än om man semestrar i Sverige, säger han.

Sparar semesterkassan

Visitas Thomas Jakobsson säger att man semestrar på ett annat sätt på hemmaplan än när man är utomlands. Det är lättare att hålla i plånboken med kunskap om var man hittar billiga alternativ.

– När man reser utomlands har man också ofta en semesterkassa man sparat ihop till och den spenderar man. Man ser det inte riktigt på samma sätt hemma. Då kanske man väljer att spara semesterkassan tills man kan resa igen eller så väljer man att lägga den på något annat, som sitt fritidshus, säger han.

Torbjörn Isaksson påpekar också att pengar man sparar in på minskat turistande i stället lär gå till annat om man stannar hemma, som just att fixa mer med hem och sommarställen.

”Det kan handla om rätt mycket pengar, vi ser ju att bygghandeln har gått bra”, säger han.

”Dagligvaror väntas gå starkt”

Detaljhandeln totalt repade sig i maj efter en svagare utveckling under mars-april, men med stora skillnader mellan olika segment. Kläder och skor har det till exempel fortsatt väldigt tufft medan hemmarelaterade varor säljer bättre.

Svensk Handel räknar med att detaljhandelns försäljning under sommarmånaderna juni-augusti ökar med 1-1,5 procent från motsvarande tid i fjol, där fler hemestrande svenskar är en positiv faktor.

”Att många är kvar hemma gör att vi vågar tro på en ökning för detaljhandeln. Huvuddelen av den svenska befolkningen lär semestra i Sverige i sommar och en del av de pengar man annars lagt på resor, hotell och restauranger i andra länder kommer nu att spenderas i den svenska handeln”, säger Johan Davidson, chefekonom på Svensk Handel.

Dagligvaror väntas gå särskilt starkt i sommar, liksom allt relaterat till hus och hem.

– Framför allt räknar vi med att dagligvaruhandeln kommer att gå väldigt bra i sommar jämfört med i fjol, när man semestrar i Sverige och köper maten hemma. Allt som har att göra med hem, trädgård och balkong tror vi också kommer att fortsätta gå bra under sommaren, säger han.

De utländska turisterna lär samtidigt lysa med sin frånvaro i år.

– De står för omkring 25 miljarder av detaljhandelns omsättning under sommarmånaderna. Det är ett påtagligt bortfall som framför allt lär märkas i cityområden, som kommer att ha det fortsatt tufft. Vi har också ett kraftigt bortfall i gränshandeln mot Norge. Det blir en väldig tudelning av handeln, både geografiskt och branschmässigt, säger Johan Davidson.

”Motståndskraftig konsumtion”

Både Swedbanks Andreas Wallström och Nordeas Torbjörn Isaksson påpekar att de svenska hushållens konsumtion visat sig mer motståndskraftig mot coronakrisen än många befarade.

– De pengar som hushållen sparat in genom att inte gå på restaurang har de inte sparat undan utan konsumerat annat för. Den totala försäljningen har inte varit så värst svag, säger Andreas Wallström.

Torbjörn Isaksson säger att hushållens konsumtion totalt sett utvecklats okej under krisen.

– Det talar för att det finns förutsättningar för en återhämtning av privatkonsumtionen, en bild som stärks av att konsumentförtroendet är hyggligt, särskilt förväntningarna om den egna ekonomin. Men det kommer nog att dröja ett bra tag innan vi har en mer normal situation, säger han och tillägger att det också finns stora skillnader, där vissa branscher gynnats medan andra har det svårt.

”Tydlig uppåttrend i två månader”

Korttransaktionsdata från Swedbanks kunder tyder på att den totala konsumtionen i Sverige under midsommar var tillbaka på samma nivå som motsvarande vecka i fjol, efter ett tydligt fall i slutet av mars och början på april. Fördelningen är dock annorlunda, med ett lyft för livsmedelsbutiker, hemelektronik och hemvaror medan konsumtionen av kläder och skor, hotell och restauranger samt resor är mycket lägre än i fjol.

– Vi är tillbaka på samma nivå som i fjol, efter en tydlig uppåttrend de senaste två månaderna. Men utan krisen hade vi nog haft en högre försäljning än i fjol, vi har ju normalt en tillväxt, säger Andreas Wallström.

 

Spara
Så blir skatten på ISK nästa år
Börsen
Stängning nära nollstrecket
Lån
Räntan på studielån mer än halveras
Placera
Chefsstrategen spår rotation tillbaka till FANG
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Aktiechatt
Fredag kl 10: Aktiechatt med Marcus Hernhag
Analys
DNB: Beijer Ref föredras framför Nibe bland ESG-aktierna
Aktie
Pandemin får Actic att vinstvarna
Bud
Arnhult: Det mesta går utom tennsoldater och nyfödda barnStorägaren ställer sig bakom budet på Entra
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
Riksbanken spår mer dämpad utveckling på bomarknaden
Pandemin
Tyskland vill stänga alla skidorter i EU
Sektor
Sju av tio skogsägare tror på ökade fastighetspriserStora geografiska prisskillnader
Räntan
Riksbanken lämnar räntan oförändradMen stödköpen utökas
Analyser
Här är torsdagens köprekar
Bud
Castellum lägger bud på Entra
Insiders
Här är de senaste insiderköpen
Bostad
SBAB: Underskott på nya villorSärskilt i Stockholm
Rapport
Elektas vinst högre än väntat
Aktie
Serneke bekräftar samtal om KarlatornetHandelsstoppades på onsdagseftermiddagen
Bolåneräntan
Nordea: Boräntorna på samma nivå till slutet av 2022
Bolån
FI: Amorteringspausen ser inte ut att behöva förlängas
Foto: istockphoto
Analyser
Här är onsdagens analyser
Aktier
Plötsligt ras i "vaccinvinnarna" efter senaste tidens rallySAS, Scandic och Moment Group vände tvärt nedåt
Inflationen
Danske: Reell risk för deflation i Sverige"Har Riksbanken gett upp sitt eget inflationsmål?"
Sektor
Bankanalytiker: Finns inget som motiverar innehållen utdelning"Bankerna klarar stresstesterna mer än väl"