Drivmedelspriser I februari stoppar EU all import av ryska oljeprodukter. Importförbudet får inte några direkta effekter för svenska bilister, men en stundande dragkamp om alternativen till rysk diesel väntas pressa upp priserna, enligt Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius.

Om några veckor, den 5 februari, träder EU:s åttonde sanktionspaket mot Ryssland i kraft. EU-länderna förbjuds då från att importera ryska oljeprodukter. 

Det väntas framför allt påverka dieselflödet till regionen. EU är en stor dieselimportör som är starkt beroende av Ryssland.

Hittills i år har Europas dieselimporter i genomsnitt uppgått till 700 000 fat per dag, den högsta nivån sedan mars förra året, då många fyller på sina depåer inför sanktionerna, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och hänvisar till siffror från analysfirman Vortexa. 

Samtidigt ökar EU-ländernas dieselimporter från Asien och Mellanöstern. Två regioner som väntas bli Europas huvudsakliga dieselkällor efter det ryska bortfallet.

Svenskarna kommer dock inte att märka av EU:s importstopp till en början, enligt Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius. 

– Det kommer inte att få så stora effekter vid pump för de svenska bilisterna. Bolagen som verkar på den svenska marknaden har slutat att köpa råolja och färdigraffinerade produkter från Ryssland. De köper sina produkter från Norden, säger hon. 

Men i takt med att fler EU-länder behöver hitta ersättare till den ryska dieseln väntas en dragkamp om de alternativa källorna. Det talar för att priserna kommer att pressas upp på något längre sikt, tillägger Jessica Alenius.

– Vi har i praktiken två marknader just nu, en där man kan köpa ryska oljeprodukter och en där man inte kan göra det. Det gör att vi får ett stramare utbud på framför allt diesel i Europa, säger Jessica Alenius, och fortsätter:

– Nu försöker man leta efter alternativ till den ryska dieseln och det kommer att innebära längre transporter och högre fraktkostnader.

Jessica Alenius betonar att Drivkraft Sverige aldrig ger några prisprognoser. Däremot flaggar hon för att det finns många osäkerhetsfaktorer som kan påverka drivmedelspriserna framöver vid sidan av EU:s importförbud. 

– Kina häver restriktioner och håller på att öppna upp efter coronapandemin. Det kan öka efterfrågan på oljeprodukter, säger Jessica Alenius.

Samtidigt försvagas den europeiska ekonomin och enligt många bedömare står en lågkonjunktur för dörren, fortsätter Drivkraft Sveriges vd.

– Då efterfrågas förmodligen inte lika mycket olja och petroleumprodukter, vilket i sin tur kan motverka eventuella prisuppgångar, säger Jessica Alenius.

Ett annat orosmoln är hur oljekartellen Opec reagerar på EU:s sanktioner, enligt Jessica Alenius. Ryssland samarbetar med oljeländerna i kartellen och ingår i den utökade gruppen som kallas Opec+.