Rapport Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett resultat marginellt under förväntan. 

Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 3.732 miljoner kronor för det andra kvartalet 2019.

Enligt Infront Datas sammanställning av tolv analytikers prognoser väntades i genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 3.798 miljoner.

Nettoomsättningen uppgick till 32.068 miljoner kronor mot väntade 31.678. 

Den justerade ebita-marginalen blev 11,6 procent. Snittestimatet löd här på en marginal om 12 procent.

Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 3,9 procent i det andra kvartalet, framgår det av delårsrapporten.

Väntat var enligt Infront Datas sammanställning av elva analytikers prognoser en organisk tillväxt om 4,0 procent.

”Den organiska nettoomsättningen påverkades positivt av att alla affärsområden uppvisade bättre pris/mix och högre volymer. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 9,9 procent. På mogna marknader ökade den med 0,7 procent”, kommenterar bolaget i delårsrapporten.

För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, ökade tillväxten 3,1 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 3,5 procent.

Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk till växt om 5,7 procent. Här låg snittestimatet på 5,2 procent.

För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, steg försäljningen organiskt med 2,1 procent. Här låg snittprognosen på plus 2,8 procent.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.