Rapport Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett resultat något under analytikernas förväntningar. Även omsättningen överraskade på nedsidan och den organiska försäljningstillväxten var negativ.

Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 4.119 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2020. Enligt Infronts sammanställning av 17 analytikers prognoser väntades i genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 4.216 miljoner.

Nettoomsättningen uppgick till 28.677 miljoner kronor mot väntade 29.606.

Den justerade ebita-marginalen blev 14,4 procent. Snittestimatet löd här på en marginal om 14,2 procent.

Negativ organisk tillväxt

Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till -5,1 procent i det tredje kvartalet, framgår det av delårsrapporten.

Väntat var enligt Infronts sammanställning av 17 analytikers prognoser en organisk tillväxt om -3,6 procent.

Försäljningen har påverkats negativt av covid-19-pandemin och relaterade nedstängningar. Den organiska nettoomsättningen minskade med 7,7 procent på mogna marknader och minskade med 0,8 procent på tillväxtmarknader. Tillväxtmarknader svarade för 36 procent av nettoomsättningen.

För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, minskade tillväxten 1,5 procent organiskt. Analytikersnittet låg på -2,7 procent.

Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk tillväxt om 2,0 procent. Här låg snittestimatet på +2,9 procent.

För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, föll försäljningen organiskt med 21,4 procent. Här låg snittprognosen på -15,4 procent.

Höjer mål för kapital

Essity höjer målet för justerad avkastning på sysselsatt kapital till över 17 procent senast år 2025.

Det framgår av ett separat pressmeddelande i samband med bolagets rapport för det tredje kvartalet.

Det tidigare målet om över 15 procent justerad avkastning på sysselsatt kapital har uppnåtts under de senaste 12 månaderna.

”Vi fortsätter att leverera på vår strategi att både organiskt och genom förvärv växa inom produktkategorierna med högst lönsamhet. Vi har för de senaste 12 månaderna levererat en justerad avkastning på sysselsatt kapital på 15,7 procent. Nu höjer vi vårt mål till att uppnå över 17 procent senast år 2025”, kommenterar vd Magnus Groth.

Essitys höjda mål kommer att uppnås genom att fortsätta genomföra bolagets befintliga strategi, en accelererad digital transformation samt ytterligare effektivisering av produktion, logistik och distribution, heter det.

Övriga finansiella mål är oförändrade.

Pandemin både positiv och negativ för Essity

Covid-19-pandemin har påverkat Essitys affärsområden både positivt och negativt.

Det skriver Essity i sin rapport för det tredje kvartalet.

Professional Hygienes kundsegment hotell, restaurang, catering, kommersiella fastigheter samt skolor och universitet har påverkats negativt på grund av nedstängningar. Samtidigt har Professional Hygiene ökat försäljningen av behållare som en följd av ökat hygienfokus då många kunder ersätter varmluftstorkar, så kallade ”air dryers”, för att erbjuda ett mer hygieniskt alternativ, skriver bolaget.

Essitys internetanslutna behållare med sensorteknik, Tork Easycube, visar att konsumtionen per person av pappershanddukar, tvål och handsprit ökat under covid-19 pandemin.

Som en följd av den ökade efterfrågan utökar Professional Hygiene leveranskapaciteten av handdesinfektion.

Affärsområdet Consumer Tissue har påverkats positivt av de nedstängningar som lett till att fler människor vistats hemma, medan detta lett till tillfälligt lägre konsumtion inom Personal Care.

”På sikt kan covid-19 pandemin leda till en ökad efterfrågan på bolagets ledande hygien- och hälsoprodukter till följd av en ökad medvetenhet om vikten av hygien och hälsa”, skriver Essity.

För affärsområdet Personal Care minskade tillväxten 1,5 procent organiskt, analytikersnittet låg på -2,7 procent.

Affärsområdet Consumer Tissue visade en organisk tillväxt om 2,0 procent vilket var lägre än väntade +2,9 procent.

Den organiska försäljningen för Professional Hygiene var även den något sämre än väntat.

Analys
Goldman Sachs: Färre reor ger positiv trend för H&M
Placera
"Vaccinet väger tyngre än smittspridningen"Aktiechefen: Börsen stark ända till årsskiftet
Analys
UBS: Lundin Energy välpositionerat i oljesektorns förändring
Foto: Vidar Ruud/NTB/TT
Sektor
Brittiskt karantänsbesked lyfter turismaktierna
Foto: Gorm Kallestad/TT
Aktie
Volvo säger upp avtalet med BiliaAktien faller 25 procent
Foto: istockphoto
Analyser
Här är tisdagens färska köprekar
Börsen
”Extrem girighet på marknaden”Swedbanks eget ”skräckindex” slår i taket
Börsen
Börsen nära nollan
Notering
DI: Nordnets teckningskurs i mitten av intervallet
Balder tog in nästan 3 miljarder
Pandemin
Astras vd: Fler vaccin krävs för att mota pandemin
USA
Biden vill ha Yellen som finansministerVar Fed-chef i fyra år
Asien
Vaccinhopp lyfter Asiens börser
Foto: Janerik Henriksson/TT
Bud
Evolution fullföljer budet på NetentNetent ska avnoteras
Aktie
Scania ska börja tillverka i Kina
Foto: AP/TT
Wall Street
Uppåt på Wall Street
USA
Övergång till Biden kan inledas
Krönika
Hernhag: Galenskap med facit på hand
Placera
Handelsbanken: Så ska du placera just nu"Marknaden blickar framåt"
Analyser
Här är måndagens färska köprekar
Foto: istockphoto
Bostad
Swedbanks boindex: Bostadsköpkraften minskar"Allt svårare köpa bostad för dem som inte redan äger en"
Placera
Carnegie: Sälj läkemedelsbolaget
Foto: istock
Fonder
SCB: Aktiefonder ökade mest tredje kvartalet
Aktietips
Fyra heta köptipsOch ett par aktier du kan avvakta med
Aktietips
"Latours substanspremie på smått osannolik nivå"DI rekommenderar sälj