Rapport Hygien- och hälsobolaget Essity vinst var lägre än vad analytikerna väntat sig. Samtidigt sjönk omsättningen med nästan en femtedel. 

Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 3.608 miljoner kronor för det första kvartalet 2021. I genomsnitt väntades ett justerat ebita-resultat om 3.875 miljoner, enligt Infronts sammanställning av 19 analytikers prognoser.

Den justerade ebita-marginalen blev 13,1 procent. Snittestimatet var en marginal på 13,5 procent.

Nettoomsättningen uppgick till 27.528 miljoner kronor mot väntade 28.615. Det är dessutom hela 18 procent mindre än samma kvartal i fjol. 

Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till -9,9 procent i det första kvartalet 2021, enligt delårsrapporten.

Väntat var en organisk tillväxt om -7,3 procent enligt Infronts prognossammanställning.

För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, var tillväxten -5,9 procent organiskt. Analytikersnittet låg på -6,0 procent.

Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk tillväxt om -3,1 procent. Här låg snittestimatet på +1,1 procent.

För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, minskade försäljningen organiskt med 27,5 procent. Här låg snittprognosen på -24,0 procent.