Rapport Gamingbolaget Embracer slog förväntningarna både när det gäller resultat och omsättning.

Embracer redovisar ett rörelseresultat på ebitda-nivå om 1.173 miljoner kronor för det fjärde kvartalet (januari-mars) i det brutna räkenskapsåret 2020/2021.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med 917 miljoner kronor enligt Infronts estimatsammanställning.

Nettoomsättningen uppgick till 2.404 miljoner kronor, mot förväntan om 2.311 miljoner kronor.

Satsar på att slutföra 90 spelprojekt

Embracer siktar på att slutföra mer än 90 spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet 2.800-3.300 miljoner kronor under räkenskapsåret 2021/2022 som sträcker sig till och med mars 2022.

Bolagets tidigare bedömning för 2021/2022 var att färdigställa fler än 70 spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet 2.500-3.000 miljoner kronor. Den prognosen inkluderade inte tillskott från förvärvade Gearbox, Aspyr och Easybrain som offentliggjordes i början av februari.

Värdet av färdigställda spel förväntas enligt bolaget vara betydligt högre under fjärde kvartalet, mellan 1.650 och 2.000 miljoner kronor, drivet av betydande lanseringar som planeras under kvartalet som slutar mars 2022. I första kvartalet beräknas värdet på färdigställda, lanserade spel uppgå till mellan 300 och 350 miljoner kronor.

Över 20 långt gångna förvärvssamtal

Embracer har under det gångna kvartalet haft kontakter med fler än 150 företag om att ansluta sig till koncernen, inklusive större företag som skulle kunna bli tillkommande operativa koncerner med väsentlig betydelse för koncernen som helhet.

”För närvarande pågår inom koncernen långt gångna samtal med mer än 20 olika motparter. Bland dessa finns flera exklusiva avsiktsförklaringar tecknade som, om de fullföljs, skulle förstärka våra operativa koncerner och ytterligare förbättra koncernens utsikter”, skriver vd Lars Wingefors.

Embracer har för närvarande över 17 miljarder kronor i kontanter och tillgängliga kreditfaciliteter, enligt rapporten.

”Vi ser ett ständigt växande intresse bland spelentreprenörer och kreatörer för att bli en del av Embracer-familjen och vi har haft det mest aktiva kvartalet någonsin i det avseendet”, skriver vd:n.