Saber Interactives spel World of Warriors.

Aktie Embracer förvärvar tillgångarna i den amerikanska spelutvecklaren Saber Interactive. Beskedet kom samtidigt som Embracer släppte en delårsrapport som bjöd på en omsättning och ett resultat som överträffade förhandstipsen.

Köpeskillingen består av ett initialt belopp om 150 miljoner dollar, varav 100 miljoner betalas kontant och resten utgörs av drygt 6,2 miljoner B-aktier i Embracer.

Därutöver kan en tilläggsköpeskilling, förutsatt att överenskomna milstolpar uppfylls, om högst 375 miljoner dollar falla ut, där 100 miljoner dollar är en kontantdel som kan betalas ut två år efter affärens genomförande. Resten av det eventuella tillägget utgörs av aktier i Embracer och vissa av milstolparna kan falla ut sex år efter affären.

Saber Interactive beskrivs som en ledande spelutvecklare och utgivare med mer än 600 anställda fördelade på sex kontor. Under 2019 hade Saber intäkter om cirka 105 miljoner dollar och rörelseresultatet uppgick till 62 miljoner dollar.

”Efter transaktionens slutförande kommer Saber Interactive att bli Embracer Groups femte verksamhetsgrupp och Saber Interactives grundare och ägare, Matthew Karch och Andrey Iones, kommer tillsammans att bli Embracer Groups näst största aktieägare”, skriver Embracer.

Omsättning och resultat över förväntan

Beskedet om storaffären kom samtidigt som Embracer släppte rapporten för det fjärde kvartalet. 

Delårsrapporten bjöd på en omsättning och ett resultat som överträffade förhandstipsen.

Rörelseresultat före avskrivningar (ebitda) blev 518 miljoner kronor för det tredje kvartalet (oktober-december) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Enligt Bloomberg News samanställning av sex analytikers estimat väntades ett ebitda-resultat på 473 miljoner.

Nettoomsättningen i kvartalet landade på 1.509 miljoner kronor, mot förväntade 1.428 miljoner.

Enligt bolaget drevs tillväxten främst av en stabil katalogförsäljning från titlar som Metro Exodus, Wreckfest och Satisfactory, samt av lanseringen av Darksiders Genesis och Shenmue III.

Försäljningen inom affärsområdet Partner Publishing/Film minskade på grund av att det saknades större lanseringar under kvartalet. Affärsområdet utvecklades trots detta bättre än vad bolaget räknat med tack vare att Filmverksamheten gick starkt. Bakom utvecklingen låg Koch Medias distribution av den tyska versionen av den Oscar-vinnande filmen Parasit.