ELUX PRO: FORTSATT ÅTERHÄMTNING EFTER PANDEMIN

2023-01-31 08:14:17

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Återhämtningen efter pandemin har fortsatt för Electrolux Professional (Elux Pro) och bolaget har "avsevärt" stärkt sin position inom segmentet Storkök i USA samtidigt som segmentet Tvätt fortsätter att uppvisa styrka.

Det skriver vd Alberto Zanata i rapporten för det fjärde kvartalet.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 3.040 miljoner kronor (2.309), en ökning med 31,7 procent jämfört med samma period året innan.

Organiskt ökade försäljningen med 13,4 procent. Förvärvet av Unified Brands bidrog med 10,3 procent och valutaeffekter bidrog med 9,6 procent, medan avyttringen av verksamheten i Ryssland hade en negativ effekt om 1,7 procent.

"Försäljningsökningen drevs av en fortsatt återhämtning inom hotell- och restaurangnäringen samt prisökningar", skriver bolaget i sin rapport.

Electrolux Professional uppger sig vara fortsatt optimistiska inför 2023.

"Men som vi tidigare kommunicerat ger den allmänna ekonomiska osäkerheten, inflationen och negativa konsumentsentiment fortfarande anledning att vara försiktig och förberedd på olika scenarier", skriver Alberto Zanata i rapporten.



Direkt-SE