I annonssamarbete med EATGOOD

ANNONS Varmluft i hög hastighet, ånga och rotation är morgondagens matlagnings teknik. I alla fall om man frågar EatGood. Med företagets Lightfryugn är möjligheterna enorma och framtiden ljus.

Allt började i en källarlokal där EatGood laborerade fram ett alternativ att tillaga pommes frites på ett krispigt och smakrikt sätt utan olja. Idag, över tio år senare, används EatGoods ugn Lightfry med varmluftstekniken, Air Fry Technology, till allt från att luftfritera, rosta, torka och ångkoka grönsaker till att grilla kyckling. 

– EatGood och Lightfry kom till genom att vi såg en öppning på marknaden. Vi utvecklade ett sätt att producera och processa mat utan olja och utan att tumma på kvalitén. Med tiden har vi vidareutvecklat systemet och funnit mängder med nya matprodukter som fungerar fantastiskt bra utöver potatis och pommes frites, säger Henrik Önnermark, vd på Eatgood. 

Fördelarna med EatGoods Lightfry-ugnar och cooking system är många. Inte bara är det ett hälsosammare alternativ, utan produkten är dessutom miljövänlig och kostnadseffektiv för restauratören. Matlagningstekniken möjliggör dessutom tillgängligheten till flera lokaler för restaurangverksamhet då ugnen inte kräver särskild ventilations- och brand- släckningsutrustning. 

Med Lightfry-ugnen får du inga kostnader för inköp och hantering av olja. Du sänker också energiförbrukningen, minimerar bränn- och brandskador, slipper matoset och oljedimma som lägger sig som en hinna över hela lokalen. För att inte tala om renhållningen av lokalerna och ventilationskanalerna – det är en dans på rosor. 

Kundbasen finns i dagsläget främst i USA där EatGoods varmluftsugnar återfinns bland annat inom det amerikanska försvaret. I pipeline finns dessutom planerna på att utveckla försäljningskanalerna tillsammans med Loipart i den marina sektorn där Lightfry är en välkommen utrustning bland annat för arbetsmiljöskäl och säkerhetsaspekter. Faktum är att varmluftstekniken ligger långt före i Nordamerika, men intresset ökar från flera andra länder och marknader, bland annat i Sydamerika och Asien. 

– Försäljningen av luftfritöser till konsumentmarknaden har under de senaste sju åren blomstrat. Idag är luftfritering inget konstigt. Konsumentmarknaden skapar intresse för Lightfry till de kommersiella köken och redan idag känner vi en helt annan respons för tekniken. Om några år har vi garanterat ett helt annat utgångsläge, fortsätter Henrik. 

Responsen för företagets produkter har enligt Henrik Önnermark varit utomordentlig och kunderna har upplevt samma krispighet och struktur som vid användning av olja. Pandemin har dock temporärt satt käppar i hjulet och bromsat investeringsviljan, men trots det har EatGood tagit stora kliv under 2020 – både mot ett nationellt och internationellt genombrott. 

– Vi har bland annat fördjupat samarbetet med väletablerade distributören HB Specialty Foods i USA och signat MAFSI återförsäljare och svenska hamburgerkedjan Bless Burgers att fullt ut satsa på Lightfry. Framtiden ser ljus ut för oss, vi vet vad Lightfry cooking system kan och vi har dessutom ingen konkurrens alls i USA. Vi har oddsen på vår sida att bli en riktig game changer, säger Henrik Önnermark. 

Om EatGood
Boråsbaserade EatGoods affärsidé grundar sig i att utveckla teknik och produkter som möjliggör mer hälsosam tillagning av traditionella livsmedel utan att människor behöver ändra sina vanor. EatGood erbjuder marknaden en teknologi vilken friterar med ånga, varmluft och rotation istället för frityrolja. EatGoods varmluftsugn Lightfry förändrar matlagningen för både restaurangägare och konsumenter.
Läs mer på: www.lightfryusa.com eller www.lightfry.com 

Av: EatGood

Detta är en annons från EatGood och ska inte tolkas som redaktionellt material från Privata Affärer.