Smart Eyes mjukvara kan med hjälp av ögonrörelseanalys räkna ut om en förare är trött eller på annat sätt är distraherad, till exempel använder mobilen.
Så kallade DMS-system (Driver Management Systems) kommer på sikt att bli lika vanliga som säkerhetsbälten och krockkuddar i takt med att regelverket skärps.
Smart Eye har genom ett antal ”design-wins” från åtta olika biltillverkare fått en orderbok med ett potentiellt ordervärde överstigande 1,35 miljarder kronor tagits. Det gör företaget marknadsledande inom DMS-teknik, skriver Di.
I maj gjordes en nyemission på 200 miljoner och sedan dess har aktiekursen stått och stampat. Men Di spår att bolaget tar fler ”design wins” nästa år och att aktien då kommer att få nytt bränsle.
”Men som aktieägare måste man ha visst tålamod. Smart Eye är också ett ungt företag med en oprövad leveransförmåga vid höga volymer. Risken i aktien måste därför betecknas som relativt hög”, skriver Di som rekommenderar köp.