Bank Efter ett år fyllt av skandaler valde många danskar under 2018 att överge landets två största banker, Danske Bank och Nordea.

Det framgår av konsultföretaget Voxmeters årliga bankundersökning, baserad på intervjuer med 224.000 danska kunder.

I sin bokslutsrapport uppgav Danske Bank att 11.000 danska retailkunder lämnade banken under 2018. Detta antal gällde dock, enligt Voxmeter, enbart minskningen av så kallade Nemkonto-kunder. Totalt förlorade banken netto mer än 61.000 danska kunder under fjolåret.

”Estlandsaffären är mycket förarglig och den har gjort 2018 till ett skitår. Som tur är har 2019 startat väsentligt bättre än 2018 slutade, men det sker fortfarande kundavgångar och det är vi ledsna över”, säger Thomas Mitchell, privatkundchef i Danske Bank, till Finans.dk.

It-problem för Nordea

Även för Nordeas del präglades 2018 av negativa rubriker, då nya avslöjanden gjordes om att banken hjälpt kunder att undkomma skatt relaterat till den så kallade Panamanhärvan. Nordea tyngdes även av problem med sina it-system och facit för året blev en nettoförlust av drygt 22.000 danska kunder.

”Det är illa för Nordea, eftersom det är själva maskinrummet som inte fungerar. Kunderna känner inte att rådgivarna har tid att hjälpa dem med deras privatekonomi, eftersom de i stället måste lägga tid på att förklara varför system eller produkter inte fungerar som de ska”, säger Voxmeters vd Christian Stjer till tidningen Berlingske.

Lokala banker vinnare

Fjolårets stora vinnare på den danska bankmarknaden blev i stället landets många lokalbanker. Störst nettotillströmning av nya kunder hade i tur och ordning Arbejdernes Landsbank (+13.656), Lån & Spar Bank (+5.130) och Nykredit Bank (+4.758).