Innan du gör den ekonomiska planeringen för nästa år kan du ha som rättesnöre att budgetar aldrig stämmer. Det menar Wilhelm Nisser, SEB:s finansieringsexpert i nyhetsbrevet Make it, som riktar sig till företagare i tillväxt.
Du kan komma nära, men inte på kronan rätt. Men deppa inte över det, råder han då du ju bygger din budget på affärsplanen. Tillsammans bildar de en ”kompass” som leder dig in i nästa år.
Genom att stämma av affärsplanens mål mot de verkliga utfallen i din verksamhet skapar du en bild över hur framtiden successivt formas i ditt bolag. Det ger dig möjlighet att hela tiden justera budgeten när du jobbar med den, och när du väl befinner dig i nästa år.
Wilhelm Nisser påpekar att du måste vara realistisk när du gör din budget, och att balansera förhoppningar med verkligheten.
En av de viktigaste frågorna du bör ställa dig i budgetarbetet är hur stora intäkter du kan räkna med, och om du verkligen kommer att ha det kundunderlag som du tror. Av det följer att du måste planera vilka resurser du kommer att kunna använda dig av – och när du kan göra det under året.
Beroende på vilken sorts verksamhet du bedriver finns det andra parametrar som kraftigt kan påverka din budget. En av de mer vanliga är säsongsvariationer, som påverkar många branscher. Även betalningstiderna spelar stor roll, det vill säga hur snabbt du får betalt. Här spelar även dina kunders betalningsförmåga in.
Den andra sidan av budgetarbetet är kostnadskontrollen, som är viktig eftersom kostnader alltid finns där, oavsett vad du gör, skriver Wilhelm Nisser. Och om inte intäkterna kommer som planerat står du inför ett besvärligt likviditetsproblem. Men genom att använda din egen historik kan du se ett mönster som visar hur ditt kassaflöde sett ut.
Börja med budgeten i tid så du hinner tänka igenom alla möjliga aspekter. Det är till syvende och sist dina egna erfarenheter som är viktigast när du gör upp planen för nästa år.