Aktie Clas Ohlsons totala försäljning steg med 5 procent under oktober. Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 5,0 procent, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.

Den organiska försäljningen steg med 2 procent. Här låg konsensus på +1,9 procent.

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 20 procent under månaden, mot väntade +18,2 procent.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 224 (228).

”Precis som marknaden i stort fortsätter vi att påverkas av höga inköpspriser, transportkostnader och en svag svensk krona. Vi ser även att kunderna i större utsträckning väljer att noggrant planera sina inköp och många söker sig till reor och kampanjerbjudanden. För oss innebär detta att vi behöver försvara vår prisposition och lägga ytterligare fokus på att vidta åtgärder för att möta det högre kostnadsläget och samtidigt ha högsta möjliga relevans i vårt kunderbjudande”, skriver vd Kristofer Tonström.

I Sverige var försäljningen 5 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 2 procent medan den var oförändrad i Finland.