Aktie Clas Ohlsons totala försäljning steg med 17 procent under april. Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 12,6 procent, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.

Den organiska försäljningen steg med 14 procent. Här låg konsensus på +10,0 procent.

Clas Ohlsons onlineförsäljning minskade med 29 procent under månaden, mot väntade -12,2 procent. Precis som i mars präglas jämförelsetalen för e-handel i april av att stora delar av det norska butiksnätet förra året var stängt till följd av restriktioner.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229 (228).

”Vi har under månaden träffat rätt i vårt kunderbjudande, exempelvis med en lyckad satsning på vårt sortiment av solcellsbelysning. Dessutom har vi fortsatt att investera i kampanjer och marknadsföring för att driva tillväxt och ser goda resultat av detta arbete, inte minst på den finska marknaden”, skriver vd Niklas Carlsson.

I Sverige var försäljningen 9 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 20 procent, i Finland var den upp 11 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 18 procent.