Aktie Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under september. Analytikerna hade i snitt väntat sig en uppgång på 5,1 procent, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under september.

Analytikerna hade i snitt väntat sig en uppgång på 5,1 procent, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.

Den organiska försäljningen ökade med 5 procent. Här låg konsensus på +4,1 procent.

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 61 procent under månaden, mot väntade +29,5 procent.

”Kundtrafiken till våra butiker har återhämtat sig något under september men är alltjämt lägre än under 2020 /…/ Vi ser fortsatt störningar i den globala logistikkedjan men vi har haft en välbalanserad lagernivå under perioden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Detta arbete fortsätter när vi nu förbereder oss inför den kommande julhandeln”, skriver vd Kristofer Tonström.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (228).

I Sverige var försäljningen 8 procent upp. I Norge steg försäljningen organiskt 1 procent. I Finland steg försäljningen 7 procent organiskt och regionen Utanför Norden visade en uppgång med 15 procent.