Den organiska försäljningen steg med 2 procent. Här låg konsensus på -6,6 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 61 procent under månaden, mot väntade +42 procent.
Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg 2 procent under perioden.
Under månaden var antalet butiker fyra färre jämfört med samma månad föregående år. Antalet butiker uppgick per den sista april till 228 stycken.
I Sverige sjönk försäljningen med 3 procent.
I lokal valuta steg försäljningen i Norge med 17 procent och i Finland var den ner 27 procent.
Kommer nå marginalmålen 2020
Clas Ohlson kommer att nå sitt rörelsemarginalmål på 4-6 procent under verksamhetsåret 2019/2020 som sträckte sig till och med april.
”Med en kombination av snabba åtgärder och ett fortsatt omställningsarbete i linje med vår strategiska agenda har vi anpassat både erbjudande och verksamhet till rådande förhållande. Åtgärderna ger resultat och vi kommer att uppnå målet”, skriver vd Lotta Lyrå i pressmeddelande och tillägger att det är för tidigt att dra slutsatser om vilken påverkan omvärldsläget kommer att få på resultatet för kommande verksamhetsår.
I en uppdatering om läget skriver Clas Ohlson bland annat att:
* Alla bolagets fysiska butiker i Norden är fortsatt öppna – vissa med ordinarie öppettider, andra med reducerade öppettider.
* Hemleverans som leveransalternativ har ökat och den ”drive-in”-lösning som lanserades är ”uppskattad”. Kraftigt ökad försäljning av Clas Ohlsons sortiment på Mathem.se och Kolonial.no
* Expansionen av tjänsten Clas Fixare flyttas fram till en tidpunkt när marknadsläget är mer förutsebart.
* För närvarande är cirka 300 butiksmedarbetare tillfälligt permitterade. Utöver detta har cirka 200 tjänstemän deltidspermitterats på cirka 20 procent.