Den organiska försäljningen sjönk med 2 procent. Här låg konsensus på -0,7 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 6 procent under månaden, mot väntade +4,4 procent.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 226 (229).
”Marknadsklimatet har varit utmanande med mer avvaktande konsumenter, framförallt i Norge /…/ Som tidigare konstaterats startade sommarsäsongen senare än planerat och vi har därför prioriterat att omsätta lager och driva försäljning med väsentligt fler kampanjaktiviteter. Vi har under månaden även investerat i marknadsföring för att långsiktigt stärka vår position, och ser resultat av detta arbete framförallt på den finska marknaden där vår försäljningsutveckling fortsatt varit positiv”, kommenterar Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström.
I Sverige var försäljningen 2 procent upp. Organiskt sjönk försäljningen i Norge med 7 procent, i Finland var den upp med 5 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 17 procent.