Clas Ohlsons rörelseresultat under det första kvartalet (maj-juli) i det brutna räkenskapsåret 2021/2022 uppgick till 147 miljoner kronor.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med 146 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.
Bruttomarginalen blev 39,5 procent. Förväntat var 38,9 procent.
Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.056 miljoner kronor, vilket har meddelats tidigare.
Augustiförsäljningen lägre än väntat
I samband med rapporten släppte Clas Ohlson också försäljningssiffror för augusti. Den totala försäljning steg med 3 procent under augusti.
Analytikerna hade i snitt väntat sig en uppgång på 4,6 procent, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.
Den organiska försäljningen ökade med 3 procent. Här låg konsensus på +4,7 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 22 procent under månaden, mot väntade +30,4 procent.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (228).
I Sverige var försäljningen 8 procent upp organiskt. I Norge sjönk försäljningen organiskt 2 procent. I Finland steg försäljningen 3 procent organiskt och regionen Utanför Norden visades en nedgång med 12 procent.