Årets Bank I år jubilerar Privata Affärers största redaktionella projekt – Årets Bank. För 30:e året i följd utser vi årets bästa bank för dig som konsument, skriver Privata Affärers chefredaktör Per Hammarlund som också konstaterar att undersökningen fått bankerna att skärpa sig.

Så här dagarna före julafton delar vi ut våra julklappar till bankerna. Det är ju med bankmarknaden som med julhandeln. Det är svårt att överblicka allt som säljs. Alla dessa vackert paketerade produkter som sannerligen inte alltid är lika storslagna i verkligheten som bankmannen/säljaren vill få oss att tro när vi sitter där på banken.

Därför vill Privata Affärer hjälpa dig hitta den bank och banktjänster som är bäst för dig. Vår målsättning är alltid att avslöja höga avgifter och granska dåliga villkor.

Men vi har även andra syften. I Årets Bank lyfter vi fram goda exempel från bankvärlden. Varje gång det dyker upp spännande nyheter från bankerna, som är bra för din plånbok, vill vi givetvis också berätta det för dig.

Det är också med stor glädje som jag kan konstatera att vår granskning gör att bankerna skärper sig. Utan undersökningen, den största i sitt slag i Sverige, skulle du förmodligen betala ännu mer för olika banktjänster.

Vi på redaktionen tycker att en stabil och bra bank är att likna med själva motorn i spararnas ekonomi. Så vi lägger varje år ned många arbetstimmar för att kartlägga bankmarknaden och granska de olika tjänsterna.

I år startade vi arbetet med Årets Bank redan i mitten av september. Vi skickade först ut ett frågebatteri med spetsiga frågor till ett 30-tal av våra största banker. Frågorna handlade om allt från bankernas bästa nyheter till olika avgifter. Därefter tog vi hjälp av våra vassaste reportrar. Alltså våra kritiska läsare.

Närmare 2 000 läsare betygsatte bankerna på vår webbplats www.privataaffarer.se och bjöd i vanlig ordning på både ris och ros. Precis som tidigare år fick nischbankerna genomgående högre betyg än storbankerna.

Som ett sista steg i processen klev den fyrhövdade juryn in och utsåg vinnarna. Den här gången gick det ovanligt snabbt att komma överens.

Förutom huvudpriserna, Årets Bank och Årets Bankprofil, delas inte exakt samma priser ut varje år. Vi väljer det vi vill uppmärksamma dig på. Och den här gången belönar vi även den bästa boräntan, prispressaren och bästa sparräntan.

Till sist vill jag rikta en uppmaning till dig som är missnöjd med din bank. Byt!

Som kund har du all makt i dina händer. Jag hävdar bestämt att det är en myt att det är krångligt att byta bank. Oftast hjälper den nya banken till med allt pappersarbete. Så varför inte passa på och rentav välja flera banker som är starka inom olika områden. Våga att plocka russinen ur kakan.

Själv har jag i dag spar-, låne- och pensionslösningar hos fem olika banker. Det ger mig flera ekonomiska fördelar och en bra bild hur bankernas olika tjänster fungerar.

Nu önskar jag alla våra fantastiska läsare en riktigt god jul och gott nytt år!