Catena Medias vd Per Hellberg.

Rapport Kundanskaffningsbolaget Catena Media redovisar ett resultat strax över förväntan samtidigt som nedgången i intäkter inte var lika stor som befarat. Vd Per Hellberg säger samtidigt att fjärde kvartalet ser lovande ut. 

Catena Media redovisar ett ebitda-resultat på 11,4 miljoner euro för det tredje kvartalet 2019 (13,4), motsvarande en marginal om 43 procent (48).

Väntat enligt Infront Dastas estimatsammanställning var ett ebitda-resultat på 11,3 miljoner euro och en marginal på 44,2 procent.

Intäkterna uppgick till 26,4 miljoner euro (27,7), motsvarande en nedgång om 5 procent. Analytiker hade räknat med intäkter på 25,7 miljoner euro och en nedgång på 7,3 procent.

Stark tillväxt i USA

Catena Media hade starkt tillväxt i USA under det tredje kvartalet, trots vissa bakslag i Pennsylvania. USA står för 17 procent av bolagets intäkter hittills i år. Det framgår av Per Hellbergs vd-ord.

Han skriver att kasinoverksamheten i New Jersey visade stabil tillväxt, men att Pennsylvania inte riktigt utvecklades enligt planerna då bara en operatör var i gång i delstaten när säsongen för amerikansk fotboll startade. Det gav en negativ effekt vad gäller priset.

”Då vi initialt hade väntat oss tre eller fler operatörer skulle vara live från start, innebar detta en försening för vår tillväxt i Pennsylvania”, skriver Per Hellberg.

Han skriver vidare att utvecklingen i Pennsylvania är ”lovande” med tanke på flera operatörer har sjösatt, eller kommer sjösätta, sina lösningar.

Catena Medias vd betonar att bolagets syn på USA är fortsätt ”mycket positiv”.

”I och med att flera delstater ska gå live 2020 har vi bestämt oss för att ytterligare öka våra investeringsnivåer på den amerikanska marknader för att vi ska kunna behålla vår dominerande position under flera år framåt. Investeringarna är i huvudsak fokuserade på innehållsskapande och effektivitetsförbättringar och vi förväntar oss fortsätta med dessa investeringar under hela 2020”, skriver Catena Medias vd i rapporten.

Ser lovande ut fjärde kvartalet

Med tanke på nuvarande ”momentum”, genomförda produktförbättringar samt marknadsexpansionen ser det ”lovande ut” för Catena Media i det fjärde kvartalet.

Det skriver bolagets vd Per Hellberg i rapporten för det fjärde kvartalet.

Vd-ordet innehåller även mellanrubriken ”Positiv utsikt för det fjärde kvartalet”.