Börsen Bättre än väntat. Det summerar andra kvartalet för metalljätten Gränges.

Gränges, som tillverkar produkter av valsad aluminium, redovisar ett justerat rörelseresultat för det andra kvartalet 2022 på 374 miljoner kronor.

Analytikerna hade räknat med ett justerat rörelseresultat om 345 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av sex analytikers estimat.

Rapporterat rörelseresultat var 436 miljoner kronor, att ställa mot väntade 345 miljoner kronor.

Under kvartalet uppgick försäljningsvolymen till 123 kiloton aluminiumprodukter. Här hade analytikerna räknat med 121 kiloton.

I juni meddelade Gränges att de räknade med att koncernens försäljningsvolym för det andra kvartalet uppgick till över 90 procent av försäljningsvolymen för motsvarande kvartal föregående år, som var 131 kiloton.

Nettoomsättningen uppgick till 6 875 miljoner kronor, jämfört med ett analytikersnitt på 5 682 miljoner kronor.

Gränges såg under andra kvartalet en stark efterfrågan på de flesta slutkundsmarknader, men också en fortsatt svag fordonsmarknad. Trots de omfattande covid-19-relaterade nedstängningarna i Kina uppnådde försäljningsvolymen 93 procent av försäljningsvolymen för motsvarande kvartal föregående år.

Det skriver vd Jörgen Rosengren i delårsrapporten.

Han pekar på att de kortsiktiga marknadsutsikterna är fortsatt osäkra.

”Prisökningar, stigande räntor och ökade inflationsförväntningar kommer sannolikt att påverka konsumenternas efterfrågan negativt. Detta skulle i sin tur kunna påverka de flesta branscher, inklusive Gränges och våra kunder”, skriver vd.

Han skriver vidare att den senaste tidens nedgång i råvaru- och energipriser är ytterligare tecken på lägre efterfrågan framöver, men är också positiva för Gränges kostnadsposition och kassaflöde.

”Å andra sidan har vi än så länge sett få konkreta tecken på sekventiellt försvagad efterfrågan och är därför relativt optimistiska inför det tredje kvartalet. I denna miljö måste vi vara beredda på en svagare efterfrågan från konsumenterna. Vi behöver också fortsatt fokus på flexibilitet och på att förbättra de faktorer vi kan påverka direkt, såsom mix, pris, produktivitet och fasta kostnader”, uppger Jörgen Rosengren.