Kommentar Förlusten under tredje kvartalet vart betydligt större än väntat och Boozt tappar nästan en fjärdedel av sitt börsvärde. Men nu är e-handelns bästa tid under året – och det gör att aktien kan få en fin uppåtrekyl under den kommande månaden och in på det nya året.

Att Boozt skulle få det tufft med jämförelsetalen i rapporten för perioden juli-september kunde man nästan ana på förhand. Såväl näthandlare och fysiska butiker med inriktning på kläder hade en tuff sommar med alldeles för fint väder för att konsumenterna skulle vilja handla kläder i någon högre grad.

Men att det justerade rörelseresultatet skulle fördubbla förlusten till 25 miljoner blev för mycket för många aktieägare i Boozt som mer eller mindre har paniksålt på onsdagsförmiddagen och vid lunchtid är aktien ner nästan 25 procent. Bidragande är förstås också att bolaget drar ned marginalprognosen för helåret som tidigare skulle innebära en förbättring mot tidigare år.

Då hjälper det inte att bolaget visar upp en fin tillväxt för intäkterna – omsättningen ökade med hela 37 procent till 625 miljoner (455).

Anledning till marginalpressen har varit att bolaget varit tvungna att öka marknadsföringen kraftigt för att motverka sommarens sämre efterfrågan. Förlusterna har också ökat på grund av högre kostnader för öppnandet av den nya fysiska Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn.

Året 2018 kommer alltså inte bli det året då Boozt kommer att lyfta resultatmässigt, vilket vd Hermann Haraldsson också understryker genom att betona att marginalpressen kommer fortsätta in i 2019.

Mycket negativt alltså kring Boozt just nu, men en titt på en kursgraf på bolagets aktie visar också en mycket volatil historia. Den som tajmat sina köp rätt har kunnat tjäna bra med pengar under kort tid. Exempelvis steg kursen med mer än 50 procent botten av november till februari för ett år sedan.

För det går inte att bortse ifrån att fjärde kvartalet och inte minst veckorna mellan Black Fridag (nu på fredag) och julen är e-handelns absoluta bästa tid under året. Tillväxten för handeln på nätet har varit explosiv under denna period senare år och tv-inslagen har varit flera senaste veckan om hur Postnord förbereder sig på den stora anstormningen av paket som ska sändas till sina köpare.

Och detta påverkar naturligtvis aktierna för e-handlare av olika slag – inte minst Boozt. Därför är det inte alls särskilt osannolikt att aktien trots dagens bistra rapport kommer att göra en ordentlig uppstuds från dagens blodbad.