Aktietips En hög direktavkastning i kombination med en stigande kurstrend gör att Bilia lockar. Men med tanke på hur bilmarknaden förändras långsiktigt bör du inte ha en alltför stor andel i portföljen, menar Marcus Hernhag.

Jag har funderat länge på Bilia och deras marknad. Bilia säljer bland annat Volvo-bilar, men framförallt har bolaget en lönsam och konjunkturstabil serviceverksamhet. Det är den som gör att aktien länge varit intressant att följa.

Trenden för kursen pekade länge nedåt, men ser nu att vara positiv. Kanske har marknadens oro för den fallande nybilsförsäljningen ebbat ut, men den kan komma tillbaka om konjunkturen viker. Långsiktigt finns det andra osäkerheter, men sett till de riktigt långa trenderna har jag kommit fram till att det ändå är minst neutralt läge. Därför köpte jag för en tid sedan en halvliten aktiepost.

Elbilar är säkert framtiden, i alla fall i stadsmiljöer och kortare körsträckor. Elbilar kräver färre reparationer då det är färre mekaniska delar, vilket är negativt för Bilia och deras bilverkstäder. Elbilar kräver å andra sidan mer däckbyten och det gynnar Bilia. Plus att deras däckhotell och andra kringtjänster är servicetrender som till viss del kompenserar för annat bortfall.

Privatleasing är en annan långsiktig trend och den skapar serviceavtal och finansiering. Laddhybrider har dubbla system i form av både förbränningsmotor och elsystem. Kanske borgar det för att behovet av reparationer ändå inte minskar så mycket långsiktigt.

Bilias vd Per Avander har i intervju i DI sagt att även om bolaget enbart säljer elbilar från cirka 2025 är det först tio år senare som det får genomslag i form av minskat servicebehov. Ett behov som för övrigt redan minskat i decennier, ändå pekar vinsttrenden uppåt.

Volvo erbjuder abonnemang på bil och det finns även bilpooler. Även om det blir stort och lönsamt någon gång i framtiden måste bilarna repareras oavsett. Tesla säljer bilar direkt till kund, men jag tror inte att biltillverkare någonsin kommer att vilja bygga upp showrooms och affärer där potentiella kunder kan provsitta och provköra bilarna. De flesta tillverkare vill inte gå in i det lågmarginalsegmentet och försöka konkurrera med deras kunder bilåterförsäljarna.

Motsvarande med e-handel, där det nog blir få tillverkare som vill försöka göra som Tesla och sälja direkt till kund via nätet. Det är oavsett det serviceaffären som står för största delen av Bilias vinst.

Med en direktavkastning på ca 5,9 procent, stigande utdelning, en hyfsat låg utdelningsandel samt stigande kurstrend lockar Bilia. Alla osäkerheter inför hur marknaden förändras långsiktigt gör att jag inte tycker det ska vara någon stor post i portföljen.

Aktier
Aktiechefen: P/E-tal dåligt sätt att värdera börsen
Börsen
Positiv avslutning på måndagsbörsen
Analyser
Här är måndagens färska analyser
Placera
Morningstar: Tillväxtmarknadsobligationer ger inte betalt för risken
Analys
Danske ser begränsad kurspotential i HexagonSlopar köprekommendation
Analys
SocGen: Swedish Match en icke-traditionell tobaksaktieInleder med köp
Analys
Carnegie ser köpläge i Loomis
Aktie
Skandalbolaget rusar efter förvärvsintresse
Analys
AFV: Trelleborg intressant aktie på industrisidan
Råvaror
Guldet når nya rekordnivåerInvesterare söker säkra hamnar
Insider
Många insideraffärer i sommar
Asien
Blandat på Asiens börser
200 000 svenskar id-kapadeVissa hemförsäkringar ger skydd mot id-kapningar
Rekommendationer
Behåll Mips
Börsen
Bankanalytiker tror på Nordea
Barns ekonomi
Privatekonom: Lär barnen ekonomi i sommar
Fritidshus
Så mycket tjänar du på att hyra ut stugan
Rekommendationer
Köp ABB och Nordea
Råvaror
Så blir du en vinnare på guldfebernGuldpriset det högsta sedan 2011
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Rekommendationer
Köp SKF och Betsson
Insättningsgaranti
Riksgälden vill höja insättningsgarantin
Börsen
Swedbank tror på Nordea
Rekommendationer
Rekommendationer: Köp Swedbank och Trelleborg
Hållbart sparande
Fler vill spara klimatsmartMen få går från ord till handling
Näthandel
Äldre köper allt mer på nätet