Jag har funderat länge på Bilia och deras marknad. Bilia säljer bland annat Volvo-bilar, men framförallt har bolaget en lönsam och konjunkturstabil serviceverksamhet. Det är den som gör att aktien länge varit intressant att följa.
Trenden för kursen pekade länge nedåt, men ser nu att vara positiv. Kanske har marknadens oro för den fallande nybilsförsäljningen ebbat ut, men den kan komma tillbaka om konjunkturen viker. Långsiktigt finns det andra osäkerheter, men sett till de riktigt långa trenderna har jag kommit fram till att det ändå är minst neutralt läge. Därför köpte jag för en tid sedan en halvliten aktiepost.
Elbilar är säkert framtiden, i alla fall i stadsmiljöer och kortare körsträckor. Elbilar kräver färre reparationer då det är färre mekaniska delar, vilket är negativt för Bilia och deras bilverkstäder. Elbilar kräver å andra sidan mer däckbyten och det gynnar Bilia. Plus att deras däckhotell och andra kringtjänster är servicetrender som till viss del kompenserar för annat bortfall.
Privatleasing är en annan långsiktig trend och den skapar serviceavtal och finansiering. Laddhybrider har dubbla system i form av både förbränningsmotor och elsystem. Kanske borgar det för att behovet av reparationer ändå inte minskar så mycket långsiktigt.
Bilias vd Per Avander har i intervju i DI sagt att även om bolaget enbart säljer elbilar från cirka 2025 är det först tio år senare som det får genomslag i form av minskat servicebehov. Ett behov som för övrigt redan minskat i decennier, ändå pekar vinsttrenden uppåt.
Volvo erbjuder abonnemang på bil och det finns även bilpooler. Även om det blir stort och lönsamt någon gång i framtiden måste bilarna repareras oavsett. Tesla säljer bilar direkt till kund, men jag tror inte att biltillverkare någonsin kommer att vilja bygga upp showrooms och affärer där potentiella kunder kan provsitta och provköra bilarna. De flesta tillverkare vill inte gå in i det lågmarginalsegmentet och försöka konkurrera med deras kunder bilåterförsäljarna.
Motsvarande med e-handel, där det nog blir få tillverkare som vill försöka göra som Tesla och sälja direkt till kund via nätet. Det är oavsett det serviceaffären som står för största delen av Bilias vinst.
Med en direktavkastning på ca 5,9 procent, stigande utdelning, en hyfsat låg utdelningsandel samt stigande kurstrend lockar Bilia. Alla osäkerheter inför hur marknaden förändras långsiktigt gör att jag inte tycker det ska vara någon stor post i portföljen.