Rapport E-handlaren BHG Group, som förut hette Bygghemma, redovisar ett rörelseresultat på 183 miljoner kr för det tredje kvartalet 2020 (72,2).  

Nettoomsättningen uppgick till 2.290 miljoner kr (1.639) med en organisk tillväxt om 32,3 procent. Resultatet efter skatt var 135 miljoner kr (39,7).

Strukturell tillväxt påskyndad av corona samt nya produktkategorier har tagit BGH, tidigare Bygghemma, närmare etappmålet att nå 10 miljarder i omsättning. Det skriver vd Adam Schatz i rapporten för det tredje kvartalet.

Under det andra kvartalet hade corona en exceptionell effekt på efterfrågan på hemmafixa-produkter, och enligt Adam Schatz är det tydligt att många av de underliggande drivkrafterna har haft effekt även under det tredje kvartalet.

”Den sedan länge pågående strukturella förskjutningen från offline till online har accelererat och vidare har förändrade fritids- och resemönster bestått”, skriver vd:n.

Tack vare trenderna och bolagets breddning till nya hemmakategorier ligger den rullande tolvmånadersomsättningen nu på 8,3 miljarder kr, och enligt vd är bolaget nu på god väg mot etappmålet att nå en omsättning på 10 miljarder kr.

De finansiella målen där bland annat tillväxten ska ligga på 20-25 procent per år för att på medellång sikt nå de tidigare nämnda 10 miljarderna samt en rörelsemarginal på omkring 7 procent, upprepades i rapporten.

Efter det tredje kvartalet låg omsättningen för årets första nio månader ackumulerat på 6,6 miljarder kr (4,6) med en rörelsemarginal på 7,2 procent (4,4).