Nettoomsättningen uppgick till 3.105 miljoner kr, jämfört med väntade 2.983 miljoner kr.
Den organiska tillväxten var -2 procent i kvartalet. Här hade analytikerna räknat med -5,7 procent.
Nobias tredje kvartal präglades av stabilisering och återhämtning, men bilden är fragmenterad där olika slutmarknadssegment och geografiska områden befinner sig i olika faser av pandemin.
Det skriver vd Jon Sintorn i rapporten för det tredje kvartalet 2020.
”Under kvartalet noterade vi en snabb återhämtning för order i konsumentsegmentet, med stöd av låga räntor och den senaste tidens ökande intresse för renovering av bostäder under den växande ”stanna hemma”-trenden”, skriver Jon Sintorn.
Köksbolagets organiska omsättning minskade med 2 procent i kvartalet, vilket var mindre än de -5,7 procent som analytikerna i Infronts sammanställning hade räknat med.
Bland bolagets marknader var Norden 3 procent bättre än föregående år, främst på grund av den fortsatta starka utvecklingen i Danmark. Storbritannien påverkades negativt av projektmarknaden och minskade med 9 procent.
”Blickar vi framåt ser den närmaste tiden fortfarande osäker ut då nya restriktioner kan träda i kraft, men vi bedömer för närvarande att risken för tillfälliga stängningar av våra fabriker är begränsad”, skriver vd:n som menar att så länge bolaget kan driva verksamheten som vanligt så torde den ökade trenden med renoveringar i hemmen ”att omvandlas till växande orderböcker över tid”.