Rapport Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, slog analytikernas förväntningar när det gäller resultat. Däremot nådde försäljningen inte riktigt upp till prognoserna. 

Axfood redovisar ett rörelseresultat på 796 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2020.

Genomsnittet av åtta analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 762 miljoner, enligt Infronts prognossammanställning.

Axfoods försäljning uppgick till 13.426 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 13.446 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen blev 5,9 procent för kvartalet, mot väntade 5,7 procent.

Axfood står fast vid sin prognos om att investeringarna under helåret 2020 kommer att uppgå till mellan 0,9-1,0 miljarder kronor.

Willys går starkt

En stark utveckling för Axfoods Willysbutiker och en återhämtning för Snabbgross kompenserade ”mer än väl” för de verksamheter som fortsatt att utmanas av rådande pandemi.

”Axfood fortsätter att ta marknadsandelar och särskilt utmärkande är tillväxten för butikskedjan Willys som stärker sin position som Sveriges ledande lågpriskedja”, skriver vd Klas Balkow i delårsrapporten.

Willys rapporterar en butiksomsättningstillväxt som helhet på 8,3 procent, vilket är högre än marknadens tillväxt, trots den svaga utvecklingen för gränshandelskedjan Eurocash vars omsättning återigen minskade kraftigt med anledning av Norges begränsningar av resor till Sverige, skriver Axfood i rapporten.

Hemköps tillväxt var i linje med marknaden. De handlarägda Hemköpsbutikerna växte i en högre takt men Hemköps egenägda butiker påverkas negativt av en fortsatt utmanande situation för stora butiker i centrala storstadslägen där flödet av människor fortfarande är på en låg nivå.

”Grossistverksamheten Snabbgross, med exponering mot café- och restaurangmarknaden, har återhämtat sig snabbare än väntat”, skriver vd:n.

Även inom e-handeln överträffar Axfood marknaden, med en tillväxt inom sin e-handel om hela 120 procent, enligt bolaget.

”Särskilt utmärkande är tillväxten för leveranssättet upphämtning i butik som växer betydligt snabbare än hemleverans för såväl marknaden som för Axfood”, skriver Klas Balkow.

Tredje kvartalets resultatökning om 11,3 procent förklaras framförallt av den goda butiksomsättningstillväxten och en effektiv logistik som väl kompenserade för de negativa effekterna från Eurocash och vissa Hemköpsbutiker, uppger Axfood.

Spara
Så blir skatten på ISK nästa år
Börsen
Stängning nära nollstrecket
Lån
Räntan på studielån mer än halveras
Placera
Chefsstrategen spår rotation tillbaka till FANG
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Aktiechatt
Fredag kl 10: Aktiechatt med Marcus Hernhag
Analys
DNB: Beijer Ref föredras framför Nibe bland ESG-aktierna
Aktie
Pandemin får Actic att vinstvarna
Bud
Arnhult: Det mesta går utom tennsoldater och nyfödda barnStorägaren ställer sig bakom budet på Entra
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
Riksbanken spår mer dämpad utveckling på bomarknaden
Pandemin
Tyskland vill stänga alla skidorter i EU
Sektor
Sju av tio skogsägare tror på ökade fastighetspriserStora geografiska prisskillnader
Räntan
Riksbanken lämnar räntan oförändradMen stödköpen utökas
Analyser
Här är torsdagens köprekar
Bud
Castellum lägger bud på Entra
Insiders
Här är de senaste insiderköpen
Bostad
SBAB: Underskott på nya villorSärskilt i Stockholm
Rapport
Elektas vinst högre än väntat
Aktie
Serneke bekräftar samtal om KarlatornetHandelsstoppades på onsdagseftermiddagen
Bolåneräntan
Nordea: Boräntorna på samma nivå till slutet av 2022
Bolån
FI: Amorteringspausen ser inte ut att behöva förlängas
Foto: istockphoto
Analyser
Här är onsdagens analyser
Aktier
Plötsligt ras i "vaccinvinnarna" efter senaste tidens rallySAS, Scandic och Moment Group vände tvärt nedåt
Inflationen
Danske: Reell risk för deflation i Sverige"Har Riksbanken gett upp sitt eget inflationsmål?"
Sektor
Bankanalytiker: Finns inget som motiverar innehållen utdelning"Bankerna klarar stresstesterna mer än väl"