Rapport (Uppdaterad) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv redovisade ett justerat rörelseresultat som var 10 procent högre än förväntat och även den organiska tillväxten överträffade förhandstipsen för det fjärde kvartalet. Bolaget höjde också sitt medelfristiga mål om att växa snabbare än den globala fordonsproduktionen.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Vinst slog förväntan. Autolivs justerade rörelseresultat blev 311 miljoner dollar för det gångna kvartalet. Analytikerna hade räknat med om 284 miljoner dollar, enligt Infronts sammanställning. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 12,7 procent för kvartalet, att ställa mot väntade 9,2 procent. Försäljningen landade på 2.517 miljoner dollar och här hade analytikerna räknat med i genomsnitt 2.448 miljoner dollar.

Spår organisk tillväxt cirka 20 procent i år. Autoliv bedömer att den organiska försäljningstillväxten helåret 2021 kommer att bli cirka 20 procent. Bolaget spår samtidigt att den totala försäljningsökningen ska uppgå till 25 procent under 2021. Enligt Infronts prognossammanställning räknade analytiker inför rapporten i genomsnitt med att den organiska tillväxten för 2021 skulle uppgå till 19,2 procent och att den totala försäljningstillväxten skulle landa på 21,8 procent.

Spår ökad rörelsemarginal i år. Autoliv tror att den justerade rörelsemarginalen för helåret 2021 kommer att bli cirka 10 procent. Här spådde analytikerna i snitt på 10,2 procent inför rapporten, enligt Infront. Under 2020 var den justerade rörelsemarginalen 6,5 procent.

Har fortsatt ta marknadsandelar. Autoliv fortsatte att växa snabbare än konkurrenterna under 2020 och bolagets marknadsandel ökade med 1 procentenhet, uppger vd Mikael Bratt till Nyhetsbyrån Direkt. Marknadsandelen låg på cirka 42 procent vid utgången av 2020. För 2018 och 2019 sågs en motsvarande andelsökning om 1 procentenhet, det vill säga till 40 respektive till 41 procent.

Skruvar upp mål växa snabbare än marknaden. Autoliv höjer sitt medelfristiga mål om att växa snabbare än den globala fordonsproduktionen – från det tidigare målet om 3-4 procentenheter högre än marknadstillväxten till 4-5 procent över marknadssnittet. ”Höjningen är delvis baserad på en stark orderbok, men vi ser också en lite högre innehållsutveckling i bilarna. Inte i form av antalet produkter i fordonen, utan i dollarvärde”, säger vd Mikael Bratt.