H&M: Vi har en plan

Publicerad 2018-02-14 10:47

Kapitalmarknadsdag H&M:s vd presenterade på kapitalmarknadsdagen den plan som bolaget har för att skapa tillväxt. Styrelseordföranden konstatertade samtidigt att bolaget måste öka transparensen gentemot marknaden.

H&M-gruppen har en plan för att skapa lönsam tillväxt, en plan som i huvudsak omfattar en fortsatt utveckling av befintliga varumärken, ett ökat fokus inom varuförsörjningskedjan samt att skapa ny tillväxt.

Det sade H&M:s vd Karl-Johan Persson på onsdagens kapitalmarknadsdag och gav sig sedan in i lite mer detalj på vad som omfattas. I mångt och mycket var det en upprepning av vad bolaget tidigare sagt.

Mer om de tre huvudpunkterna:

* Fortsätta att utveckla befintliga varumärken. Viktigast här är H&M-varumärket. Fokus på design, kvalitet, pris och relevans.

”När det gäller H&M-varumärket har vi inte förbättrat oss tillräckligt snabbt. Vi är grovt räknat på samma nivå som vi var för några år sedan. Vi har tappat lite fokus, sett minskad trafik i butikerna och kunderna köper mindre (minskad konvertering)”, sade Karl-Johan Persson och tillade:

”Vi måste ta ett stort steg för att säkra att butiksmiljön är mer inspirerande och mer relevant.”

* H&M ska öka sitt fokus inom varuförsörjningskedjan med ett större inslag av digitalisering och automation. Bolaget ska jobba med avancerad dataanalys och AI.

”Vi har investerat tungt i vår tekniska plattform de senaste åren”, sade vd:n och nämnde bland annat molnbaserade tjänster och RFID.

* Ny tillväxt. Fortsätta att gå in på nya marknader och att bredda sortimentet för de olika varumärkena. Olika partnerskap utvärderas där samarbetet med kinesiska Tmall är ett exempel. H&M-gruppen ser även potential för att lansera nya koncept för de befintliga varumä

Investera för att transformera

De förändringar i konkurrenslandskapet, som kännetecknat modebranschen de senaste åren, lär fortsätta, och fler butiksstängningar från spelare som saknar nödvändiga resurser att investera för att följa med i skiftet är sannolikt på väg.

Det sade H&M:s vd Karl-Johan Persson vid onsdagens kapitalmarknadsdag, och beskrev H&M:s position i detta sammanhang som god tack vare god finansiell styrka, möjlighet att sälja kläder både online och i fysiska butiker, samt direkt kontroll av såväl kundupplevelse och varumärkeserfarenheten.

”Jag tror att vi alla måste investera för att transformera oss, och många kanske saknar de nödvändiga resurser som krävs för detta”, sade han och beskrev hur såväl stora onlinespelare som små och nischade aktörer som ackumulerat är stora utgör viktiga hot att ta på allvar.

H&M har enligt Karl-Johan Persson fyra hörnstenar som borgar för en ljus framtid: god kundkännedom, en bra företagskultur, hållbarhetsaspekter integrerade i alla delar av verksamheten, och långsiktighet.

Mer specifikt nämnde han den kommande lanseringen av Afound, den satsning där H&M för första gången öppnar upp sig för externa varumärken, och att koncernen har investerat 230 miljoner kronor i ”Co-Lab”, som är en satsning på specifika områden där H&M bedömer att de kan hjälpa småföretag med nya affärskoncept att utvecklas på ett sätt som i sin tur ska gynna H&M.

Ordförande: Bolaget måste bli mer transparent

Det finns osäkerheter om var H&M-gruppen står, och ledningen har förstått behovet av ökad transparens. Det sade H&M:s ordförande Stefan Persson vid onsdagens kapitalmarknadsdag.

”Vi förstår behovet av mer transparens, då vi har underperformat både sett till marknadens och våra egna förväntningar”, sade han.

Skälet till den begränsade informationsmängden, sade han, har varit en strävan att låta de nya varumärkena och onlineförsäljningen växa och frodas i fred.

På kapitalmarknadsdagens agenda står framför allt, sade han, ingående presentationer av varumärket Cos och onlineförsäljningen.

Stefan Persson nämnde också att huvudfokus för bolaget nu är att få försäljningsutvecklingen för H&M-butikerna tillbaka på spåret (back on track).

Foto: istockphoto
Aktier
Analys: Börsen fortfarande bäst för långsiktiga investerare
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Kommentar
Fin tillväxt ger hopp för aktieägare i Storytel
Börsen
Brexitröra sänkte Stockholmsbörsen
Foto: Thommy Tengborg/TT
Budget
Sänkt "pensionärsskatt" en av få reformer i budgeten
Aktietips
Två färska köptips
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Aktiechatt
Fredag kl 10: Aktiechatt med Marcus HernhagDu kan ställa frågor i förväg
Aktie
Tvåsiffrig försäljningsökning för Clas Ohlson
Aktie
Buffett köper in sig i JP Morgan
Insider
Oriflameinsider tankar aktier för 13 miljoner
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Stort resultattapp för Storytel
Aktier
Hernhag: Undvik börsens sämsta aktier
Foto: Privata Affärer/TT
Kommentar
THQ fortsätter överprestera
Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT
Index
Globala förändringar i MSCI:s indexMånga svenska bolag byter index
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Elpriset
Förnybar el dämpar prisuppgången
Olja
Kraftigt prisras för oljanLängsta nedgångssviten på tre decennier
Kommentar
Alfredsson: Ambea bra val i defensiv portfölj
Spara
Här får du högst sparränta just nu
Aktier
Pictet: Ny tjurmarknad efter en "grym" oktoberHöjer aktier till övervikt
Foto: istockphoto
Analys
Sobis affär: "Smakar det så kostar det"
Analys
Cellavision: Hög värdering avskräcker
Aktie
Uppgifter: Gardell överväger större investering i Nordea
Analys
Pareto: Köpläge i Green Landscaping vid kursnedgång
Kommentar
Bottenfiske i G5 EntertainmentInsider och småsparare tankar
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Analys
Morgan Stanley: Växande utmaningar för MTG
Fonder
Massflykt från aktiefonder
Krönika
Hernhag: Budet som fick mig att tappa hakan
Foto: istockphoto
Bopriser
Boprisindikatorn: Allt fler tror på fallande priser