H&M: Vi har en plan

Publicerad 2018-02-14 10:47

Kapitalmarknadsdag H&M:s vd presenterade på kapitalmarknadsdagen den plan som bolaget har för att skapa tillväxt. Styrelseordföranden konstatertade samtidigt att bolaget måste öka transparensen gentemot marknaden.

H&M-gruppen har en plan för att skapa lönsam tillväxt, en plan som i huvudsak omfattar en fortsatt utveckling av befintliga varumärken, ett ökat fokus inom varuförsörjningskedjan samt att skapa ny tillväxt.

Det sade H&M:s vd Karl-Johan Persson på onsdagens kapitalmarknadsdag och gav sig sedan in i lite mer detalj på vad som omfattas. I mångt och mycket var det en upprepning av vad bolaget tidigare sagt.

Mer om de tre huvudpunkterna:

* Fortsätta att utveckla befintliga varumärken. Viktigast här är H&M-varumärket. Fokus på design, kvalitet, pris och relevans.

”När det gäller H&M-varumärket har vi inte förbättrat oss tillräckligt snabbt. Vi är grovt räknat på samma nivå som vi var för några år sedan. Vi har tappat lite fokus, sett minskad trafik i butikerna och kunderna köper mindre (minskad konvertering)”, sade Karl-Johan Persson och tillade:

”Vi måste ta ett stort steg för att säkra att butiksmiljön är mer inspirerande och mer relevant.”

* H&M ska öka sitt fokus inom varuförsörjningskedjan med ett större inslag av digitalisering och automation. Bolaget ska jobba med avancerad dataanalys och AI.

”Vi har investerat tungt i vår tekniska plattform de senaste åren”, sade vd:n och nämnde bland annat molnbaserade tjänster och RFID.

* Ny tillväxt. Fortsätta att gå in på nya marknader och att bredda sortimentet för de olika varumärkena. Olika partnerskap utvärderas där samarbetet med kinesiska Tmall är ett exempel. H&M-gruppen ser även potential för att lansera nya koncept för de befintliga varumä

Investera för att transformera

De förändringar i konkurrenslandskapet, som kännetecknat modebranschen de senaste åren, lär fortsätta, och fler butiksstängningar från spelare som saknar nödvändiga resurser att investera för att följa med i skiftet är sannolikt på väg.

Det sade H&M:s vd Karl-Johan Persson vid onsdagens kapitalmarknadsdag, och beskrev H&M:s position i detta sammanhang som god tack vare god finansiell styrka, möjlighet att sälja kläder både online och i fysiska butiker, samt direkt kontroll av såväl kundupplevelse och varumärkeserfarenheten.

”Jag tror att vi alla måste investera för att transformera oss, och många kanske saknar de nödvändiga resurser som krävs för detta”, sade han och beskrev hur såväl stora onlinespelare som små och nischade aktörer som ackumulerat är stora utgör viktiga hot att ta på allvar.

H&M har enligt Karl-Johan Persson fyra hörnstenar som borgar för en ljus framtid: god kundkännedom, en bra företagskultur, hållbarhetsaspekter integrerade i alla delar av verksamheten, och långsiktighet.

Mer specifikt nämnde han den kommande lanseringen av Afound, den satsning där H&M för första gången öppnar upp sig för externa varumärken, och att koncernen har investerat 230 miljoner kronor i ”Co-Lab”, som är en satsning på specifika områden där H&M bedömer att de kan hjälpa småföretag med nya affärskoncept att utvecklas på ett sätt som i sin tur ska gynna H&M.

Ordförande: Bolaget måste bli mer transparent

Det finns osäkerheter om var H&M-gruppen står, och ledningen har förstått behovet av ökad transparens. Det sade H&M:s ordförande Stefan Persson vid onsdagens kapitalmarknadsdag.

”Vi förstår behovet av mer transparens, då vi har underperformat både sett till marknadens och våra egna förväntningar”, sade han.

Skälet till den begränsade informationsmängden, sade han, har varit en strävan att låta de nya varumärkena och onlineförsäljningen växa och frodas i fred.

På kapitalmarknadsdagens agenda står framför allt, sade han, ingående presentationer av varumärket Cos och onlineförsäljningen.

Stefan Persson nämnde också att huvudfokus för bolaget nu är att få försäljningsutvecklingen för H&M-butikerna tillbaka på spåret (back on track).

Foto: istockphoto
AnalyserUPPDATERAS
Här är 18 färska analyser
Börsen
Mindre nedgång avslutade rapportveckan
Rapport
"Rekordresultat för Atlas Copco"
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bostad
Halverad försäljning av bostäder jämfört med andra kvartalet ifjol
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
TV4-affären
Ministern: Sista ordet inte sagt om TV4-affären
Foto: Henrik Montgomery/TT
Analyser
Analytikerna höjer Betssons riktkurser
Foto: Matt Rourke/AP/TT
TV 4-affären
Bonnier: Netflix bakomliggande skäl till affären
Foto: Björn Larsson/TT
Analys
Carnegie om Swedish Match: Värderingen överdriven
Foto: Bertil Ericson/TT
Aktie
Affären klar: Telia köper Bonniers tv-verksamhet"Unik affär i Norden."
Foto: Janerik Henriksson/TT
Rapport
Skanska: Nedskrivningar tynger aktien
Rapport
SSAB: Klart bättre resultat jämfört med 2017
Rapport
Stora Enso klart sämre – skogsbränderna sänker resultatet
Foto: Magnus Gustavsson/PA
Rapport
Sämre marginal än väntat för Telia
Rapport
Klart sämre för Boliden
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Rapport
Capio nådde inte upp till förväntningarna
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Klart sämre för Saab – men vd:n nöjd med rörelseresultatet
Asien
Asien: Överlag nedåt
Foto: AP/TT
Börsen
Wall Street: Börserna vände nedåt
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Betsson höjde intäkterna 28 procent – aktien upp 15 procent
Rapport
Swedish Match slog förväntningarna – aktien upp 10 procent
Rapport
Klart över förväntan av Epiroc
Foto: Jessica Gow/TT
Analys
"Wallenstam för högt värderad""Aktien ansträngt värderad efter 14 procents kursuppgång."
Foto: Pontus Lundahl/TT
Analys
Analytikern: Köp byggbolaget efter den dåliga rapporten"Efter åtgärder finns en rejäl uppsida."
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Rapport
Stor resultathöjning för SKF
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Rapport
Stark rapport från Volvo
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Rapport
Storförlust för Fingerprint
Foto: Janerik Henriksson/TT
Rapport
Något sämre för Essity