Indecaps vd Mats Lagerqvist.

Fondchefen: Pensionsgruppen täljer stickor med yxa

Publicerad 2018-01-18 06:30

Gästkrönika Premiepensionen ska än en gång reformeras. Förslagen som presenterades för några veckor sedan kommer sannolikt lösa de problem som framkommit. Men på samma sätt som att förbjuda vänstersväng i trafiken skulle minska antalet bilolyckor så kommer lösningen med sina alldeles egna problem, skriver Mats Lagerqvist, vd för Indecap, i en gästkrönika.

Varje år dör människor i trafiken. Om vi verkligen vill nå en nollversion finns det betydligt enklare metoder än de Trafikverket arbetar med. Några av de effektivaste regeländringarna torde vara att förbjuda alla män i trafiken, inga omkörningar och inga vänstersvängar. Genomför vi detta kommer dödstalen i trafiken att minska rejält.

Säkerhet är oerhört viktigt, men Trafikverket har vägt detta mot syftet med Sveriges vägnät och ansett att de mer drastiska åtgärderna, trots deras enkelhet och effektivitet, ändå inte bör genomföras.

Pensionsgruppen däremot tycks vara av en annan åsikt när det kommer till premiepensionen. Enkelhet och effektivitet kan ses som utmärkta ledstjärnor, särskilt då fokus ligger på helt andra områden inom pensionen.

Det är uppenbart att parterna har haft stor vånda för hur förslaget om höjd pensionsålder skulle mottas bland medborgarna. Inte minst tiden det tog för gruppen att bli färdiga med denna del av sitt arbete, samt cirkusen kring vem och vilka som skulle presentera uppgörelsen vittnar om detta. Det blir då lätt att när det väl kom till premiepensionen att bara läsa igenom Pensionsmyndighetens rapport och rösta ja, för vad kan gå fel om man bara följer ett punktprogram som utlovar en störtdykning i antalet skandaler?

Pensionsmyndigheten har på ett mycket bra sätt identifierat olika variabler som det är viktigt att man är observant på om man ska försöka stoppa oseriösa aktörer. De har dock slutat analysen där, vilket inte är förvånande med tanke på hur snabbt de var tvungna att komma fram till sina förslag. I sin iver att snabbt förbättra premiepensionssystemet har ett förslag om 30 punkter lagts fram. Förslag som, om de blir verkligenhet, sannolikt gör att de skandaler som framkom under förra året inte kommer upprepas.

Problemet är dock att det inte bara är de oseriösa aktörerna som stängs ute, utan nästan hälften av alla fondbolag med som finns med på Pensionsmyndighetens fondtorg kommer också drabbas. Även premiepensionens mångfald hotas då vissa populära fondkategorier såsom generationsfonder helt riskerar att försvinna.

När det gäller vårt trafiknät har politiker haft möjlighet att arbeta långsiktigt. Man har identifierat att unga män står för flertalet av olyckorna. En lösning skulle vara att förbjuda män i trafiken. Det är dock inte lösningen vi valt. Istället har vi idag åldersgräns, körkortskrav, hastighetsbegränsningar och lagar om rattfylleri. Absolut inte en lika enkel lösning, men de ringar in problemen mer effektivt.

Det kan onekligen ses som att jag talar i egen sak då jag påpekar att flertalet punkter inte känns helt genomarbetad. Jag representerar trots allt ett av de fondbolag som blir påverkat om förslaget i dess helhet blir verklighet. Men jag talar även i egen sak som sparare på Pensionsmyndighetens fondtorg, ett obligatoriskt sparande där tanken är att jag själv ska kunna fatta beslut som passar mina behov.

Att AP7:an med detta förslag kommer få en ännu mer dominerande ställning på pensionstorget råder ingen tvekan och AP7:an passar onekligen många människors behov. Men hur bra det statliga alternativet än är kommer den aldrig täcka allas behov hela tiden. För hur bra raksträckan än ser ut när du kör, kan det alltid finnas ett behov av att göra en vänstersväng.

Mats Lagerqvist, vd Indecap

Chatt
Hernhag: Två högutdelare som är intressanta just nu
Wall Street
Wall Street: Tesla rasade på stark börs
Börsen
Rejält upp på veckans sista handelsdag
Rapporter
Dags för rapportperioden – här är alla datum
18/1
Trading Direkt: Två vinstvarningar och ny statsminister
Foto: Victor Lundber/TT
Analys
Barclays: Gruvbolaget höjs till övervikt"Minimal koldioxidexponering"
Foto: Annika af Klercker/TT
Aktie
Carnegie: Oriflames inbromsning i Asien oroar
Aktier
Redeyes nya toppval i Tech
Foto: istockphoto
Analyser
Här är fredagens färska köprekar
Foto: Björn Larsson/TT
Aktier
Swedish Match in i Nordeas modellportfölj
Foto: Anders Wiklund/TT
Analys
Kepler: Mekonomen fortsatt köpvärd efter vinstvarningen
Foto: Henrik Montgomery/TT
Analyser
Avanza: Flera banker sänker riktkursen efter rapporten
Fonder
Carnegie Fonder lägger ner AfrikafondTror inte längre på placeringar i regionen
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Aktie
Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse
Foto: istockphoto
Aktie
IDL Biotech handelsstoppad
Aktie
Vinstvarning från Mekonomen"Genomgående svagt resultat"
Asien
Asien: Uppåt efter minskad tulloro
Aktie
Scandics vd tvingas checka utStyrelsen ser behov av nytt ledarskap
BUD
Stendörren: EQT förlänger budperioden
Elpriset
Elbolaget varnar: Räkna med högsta elpriset på sju år
Kommentar
Analytiker: Räkna med fortsatt svag kursutveckling för Avanza
Fonder
2018: Året då spararna flydde från aktiefonderBland- och indexfonder vinnare
Kurser
Bli ett placeringsproffs - anmäl dig till Privata Affärers kurser
Aktie
Bussbolaget rusar över 100 procentVann upphandling om sex bussar
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Avanza dyker efter rapportKostnadsprognosen höjs
Foto: istockphoto
Analyser
Analyser: Fyra aktier du inte ska köpa
Aktietips
Två heta köptipsOch några aktier du kan vara utan