Juryns motivering till utmärkelsen:
”Banken som gått i bräschen för att göra sparande enklare ökar tempot. Juryn gillar fler konkreta tjänster som kan förbättra våra läsares ekonomi.”
En av tjänsterna som särskilt uppskattats är Nordnets bolåneerbjudande, menar Privata Affärers chefredaktör Per Hammarlund.
– Nordnet har under året erbjudit sina kunder ett mycket bra bolånealternativ. Det skapar knivskarp konkurrens på bomarknaden, vilket juryn i Årets Bank vill se mer av, säger han.
Den låga bolåneräntan har imponerat på juryn i sin helhet och ledamoten Annika Creutzer tycker att det är intressant att se hur det går att pressa bolåneräntan – bara låntagaren är tillräckligt attraktiv för banken.
– Nordnet avslöjar vad jag tror att många andra bolånebanker inte vill berätta. Det är bra om det tjänar som inspiration till att vara tuff i förhandlingen om boräntan, vilken bank du än ska förhandla med, säger hon.
Juryledamoten Mats Olsson ser för sin del framför sig ett positionsskifte bland nätmäklarna.
– Tidigare har Nordnet varit nätmäklarnas PC medan Avanza har varit Macen. Nu får vi se om inte förhållandena kan komma att ändras, säger han.
Peter Dahlgren är vd och koncernchef i Nordnet sedan drygt ett halvår tillbaka:
– Finansbranschen är under snabb omvandling för närvarande. Jag jämför det med när Steve Jobs och Apple med Iphonen skapade ett lättanvänt verktyg som satte makten i händerna på konsumenterna. Det var då affärsdynamiken började förändras i alla branscher, i vissa snabbare än i andra. Bokförsäljning gick till exempel väldigt lätt att överföra till nätet och det gjorde att streama musik också. Finansbranschen däremot har en inbyggd stelhet bland annat för att den av goda skäl är hårt reglerad.
– Vi håller på att bygga en organisation som ska ha den snabbaste utvecklingshastigheten i vår bransch och kunna möta moderna konsumenters förväntningar. För att göra en så stor omställning av verksamheten krävs betydande investeringar.
Sedan ett par månader har ni börjat använda Swish i en ny riktning. Hur?
– Vi erbjuder kunderna att göra insättningar på egna konton via Swish. Vi ska ha den högsta innovationstakten på marknaden. Tjänsten har ett betydande värde för kunden, på tre minuter kan du komma igång som kund och flytta pengar till oss.
Artificiell intelligens, ai, är en stor fråga för Nordnet. Varför?
– Vi behöver kunna ge råd och guidning och samtidigt hålla kostnaderna nere. Artificiell intelligens och maskininlärning är ny teknik som just nu ligger på en femårings nivå. Den utvecklas snabbt, men det finns än så länge betydande begränsningar för själva kundupplevelsen. Vår bedömning är ändå att vi nu kan skapa en proaktiv tjänst med ai för att aktivt hjälpa kunder. Det första vi nu jobbar på är att använda vår avatar Amelia till att hjälpa kunder att komma igång med sitt sparande och få dem att använda vår plattform.
Läs mer i Privata Affärer nr 1-2018 som finns att köpa som lösnummer den 28 december.