Influencer Marketing het trend i marknadsföring

Publicerad 2016-09-29 12:33

Nya Affärer Ett allt vanligare framgångsrecept för företagare är att arbeta med Influencer Marketing. Detta marknadsföringskoncept dök upp första gången redan under 90-talet, och spred sig sedan mycket snabbt.

Just nu är Influencer Marketing en het trend inom marknadsföringen.

Vad är då en Influencer? Jo, en bloggare som systematiskt bevakar ett visst område, till exempel vissa typer av produkter eller tjänster, och kontinuerligt skriver om det.

På så sätt skapar Influencern en trogen skara som följer allt som Influencern skriver – och gillar det. Följarna gillar ofta ”sin” influencer och låter sig påverkas.

Men det räcker inte med att bara blogga. Det krävs hårt arbete över tid för att skapa en följeskara som läser och gillar. Men när det lyckas är det en mycket framkomlig väg.

Men vad är värdet av att jobba med Influencers? Och hur går du tillväga föra att skapa ett lyckat bloggsamarbete?

Svaret kommer från Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

”Efter 15 år som bloggare, många år på marknads- och PR-sidan och som grundare av Better Bloggers har jag unik insikt i vad som gör framgångsrika relationer med Influencers. Det handlar i grund och botten om research, respekt och ett etiskt ansvar”, skriver hon och tipsar om hur det går till att lyfta sitt företag med Influencer Marketing.

Nedan är några situationer som beskriver vanliga situationer på mindre företag. Känner du igen dig själv kanske du borde överväga att arbeta med Influencers.

• Företaget skickar ut mängder av mejl till bloggare, men får inga svar.

• Företaget har insikt om att det borde börja jobba med Influencers, men ingen vet hur man börjar.

• Företaget jobbar med bloggare och Influencers men känner att de själva borde ha mer insikt i hur de tänker för att kunna förbättra kommunikationen.

• Företaget har dålig koll på vilka lagar och regler som gäller när man arbetar med bloggare.

Kommentar
"ICA vinner på statsbudgeten"
Börsen
Nedåt på Stockholmsbörsen
Foto: istockphoto
Analyser
Här är torsdagens färska aktieanalyser
ECB
ECB lämnar räntan oförändradHöjer tidigast efter sommaren
Aktie
Ngex lyfter efter avknoppningsbesked
Sektor
Paretos favoriter bland svenska oljebolagen
Sektor
Vinstvarning från Metsä Board sänker sektornMassa- och pappersbolag faller på bred front
Pension
Riksrevisionen ser brister i premiepensionssystemetIndexfonder hade gett högre avkastning
Aktie
SEB-aktien faller efter ny kostnadsguidning
Aktietips
Tre aktier för vinterportföljen
Skatt
Skattetips för företagare inför årsskiftet
Asien
Uppåt i Asien med Kina i topp
Budget
Riksdagen sa ja till M/KD-budget
Aktier
Här är Keplers aktiefavoriter inför 2019Och några aktier du bör undvika
Kommentar
ABB en given vinnare om affären går i lås
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
ABG: Skanska lågt värderat
Foto: Anders Wiklund/TT
Inflation
Inflationen lägre än Riksbankens prognosKan stoppa räntehöjning
Aktier
Hernhag: En brokig skara uppköpskandidater
Bostad
Andelen misslyckade bostadsaffärer minskar
Bolån
Snitträntorna på bolån fortsätter att sjunka
Analys
"Autolivs marknadsposition motiverar premievärdering"
Foto: Frederik Sandberg/TT
Budget
Så påverkas din plånbok av M/KD-budgetenVäntas gå igenom på onsdag
Analys
UBS: Tillväxtpotentialen återspeglas inte i Atlas aktiekurs
Skatt
Skattetips för inkomster och avdrag inför årsskiftet
Aktie
Stort insiderköp i Nyfosa
Aktie
Rekonstruktören: Potential i Starbreeze men åtgärder krävs
Foto: Privata Affärer/TT
Kommentar
Alfredsson: Allt fler högutdelare efter kursfallen