Influencer Marketing het trend i marknadsföring

Publicerad 2016-09-29 12:33

Nya Affärer Ett allt vanligare framgångsrecept för företagare är att arbeta med Influencer Marketing. Detta marknadsföringskoncept dök upp första gången redan under 90-talet, och spred sig sedan mycket snabbt.

Just nu är Influencer Marketing en het trend inom marknadsföringen.

Vad är då en Influencer? Jo, en bloggare som systematiskt bevakar ett visst område, till exempel vissa typer av produkter eller tjänster, och kontinuerligt skriver om det.

På så sätt skapar Influencern en trogen skara som följer allt som Influencern skriver – och gillar det. Följarna gillar ofta ”sin” influencer och låter sig påverkas.

Men det räcker inte med att bara blogga. Det krävs hårt arbete över tid för att skapa en följeskara som läser och gillar. Men när det lyckas är det en mycket framkomlig väg.

Men vad är värdet av att jobba med Influencers? Och hur går du tillväga föra att skapa ett lyckat bloggsamarbete?

Svaret kommer från Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

”Efter 15 år som bloggare, många år på marknads- och PR-sidan och som grundare av Better Bloggers har jag unik insikt i vad som gör framgångsrika relationer med Influencers. Det handlar i grund och botten om research, respekt och ett etiskt ansvar”, skriver hon och tipsar om hur det går till att lyfta sitt företag med Influencer Marketing.

Nedan är några situationer som beskriver vanliga situationer på mindre företag. Känner du igen dig själv kanske du borde överväga att arbeta med Influencers.

• Företaget skickar ut mängder av mejl till bloggare, men får inga svar.

• Företaget har insikt om att det borde börja jobba med Influencers, men ingen vet hur man börjar.

• Företaget jobbar med bloggare och Influencers men känner att de själva borde ha mer insikt i hur de tänker för att kunna förbättra kommunikationen.

• Företaget har dålig koll på vilka lagar och regler som gäller när man arbetar med bloggare.

Fonder
”Här finns fondvinnarna 2021”Tillväxtmarknaderna gynnas av svag dollar och höga råvarupriser
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Investor föreslår utdelning på 14 kr
Foto: Henrik Montgomery/TT
Sektor
Sverige Europas tredje största vindkraftsutvecklare
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
Analytikerna: Evolution värd sin höga värderingUppsida mellan 10-25 procent
5G
Kina vidtar "nödvändiga åtgärder" mot Sverige efter 5G-blockeringen
Analyser
Tolv köprekar bland analyserna
Börsen
Uppåt på börsen
Foto: Helena Landstedt/TT
Analys
Pareto: Billeruds vändning till lönsamhet får momentum
Foto: Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
USA
Strategen och förvaltaren: Detta gynnas av Biden som president
Budstriden
SBB:s bud på Entra blev 190 norska kr
Foto: Johanna Norin /TT
Rapport
Sandvik lämnar extrautdelningVinsten högre än väntat
Rapport
Högre vinst än väntat för Avanza
Asien
Uppåt på Asiens börser
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Electrolux: Stark ökning av vitvaruleveranser i USA
Foto: AP/TT
Wall Street
New York: Nya börsrekord efter Bidens tillträde
Foto: Thomas Johansson/TT
Aktier
SEB: Fem svenska industribolag i framkant
Aktieportföljen
Nu startar nya aktieportföljen onlineEndast för dig som är prenumerant
Foto: istockphoto
Analyser
Här är onsdagens många nya köprekar
Bostad
Analytiker: Bopriser fortsätter uppåt hela året"Överraskande motståndskraft mot pandemin"
Foto: istockphoto
Placera
Ålandsbanken överviktar aktier trots "överköpt börs"Överviktar Norden och Europa
Analys
Oppenheimer sätter "street high" för Tesla
Foto: Per Larsson/TT
Sektor
Kinesisk efterfrågan har höjt priset på järnmalm med 80 procent
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Kinnevik: Varken ordförande eller vice ställer upp för omval
Foto: Magnus Gustavsson/PA
Aktie
Telia flaggar för högre kassaflöde än väntatFöreslår utdelning på 2 kronor per aktie