Influencer Marketing het trend i marknadsföring

Publicerad 2016-09-29 12:33

Nya Affärer Ett allt vanligare framgångsrecept för företagare är att arbeta med Influencer Marketing. Detta marknadsföringskoncept dök upp första gången redan under 90-talet, och spred sig sedan mycket snabbt.

Just nu är Influencer Marketing en het trend inom marknadsföringen.

Vad är då en Influencer? Jo, en bloggare som systematiskt bevakar ett visst område, till exempel vissa typer av produkter eller tjänster, och kontinuerligt skriver om det.

På så sätt skapar Influencern en trogen skara som följer allt som Influencern skriver – och gillar det. Följarna gillar ofta ”sin” influencer och låter sig påverkas.

Men det räcker inte med att bara blogga. Det krävs hårt arbete över tid för att skapa en följeskara som läser och gillar. Men när det lyckas är det en mycket framkomlig väg.

Men vad är värdet av att jobba med Influencers? Och hur går du tillväga föra att skapa ett lyckat bloggsamarbete?

Svaret kommer från Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

”Efter 15 år som bloggare, många år på marknads- och PR-sidan och som grundare av Better Bloggers har jag unik insikt i vad som gör framgångsrika relationer med Influencers. Det handlar i grund och botten om research, respekt och ett etiskt ansvar”, skriver hon och tipsar om hur det går till att lyfta sitt företag med Influencer Marketing.

Nedan är några situationer som beskriver vanliga situationer på mindre företag. Känner du igen dig själv kanske du borde överväga att arbeta med Influencers.

• Företaget skickar ut mängder av mejl till bloggare, men får inga svar.

• Företaget har insikt om att det borde börja jobba med Influencers, men ingen vet hur man börjar.

• Företaget jobbar med bloggare och Influencers men känner att de själva borde ha mer insikt i hur de tänker för att kunna förbättra kommunikationen.

• Företaget har dålig koll på vilka lagar och regler som gäller när man arbetar med bloggare.

Foto: Shutterstock
USA-valet
Nordea: Biden-seger positivt för EuropaMen sämre för USA-börserna
Krönika
Hammarlund: Höststäda din ekonomi
Spara
Politiker kräver ändringar av ISK-reglernaVill göra det möjligt att mixa befintliga och nya aktier vid noteringar
Foto: istockphoto
Aktie
Oscar Properties pref B handelsstoppadesGalna kursrörelser efter morgonens emissionsbesked
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Aktie
Oscar Properties vd: "Alla gillar affären"
Foto: AP/TT
Wall Street
Blandad utveckling på Wall Street
Börsen
Bred nedgång på börsen
Placera
Affärsvärlden: Köp bortglömda snabbväxaren... och en aktie till!
Analys
Danske köpstämplar djurhälsabolaget"Intervacc kan bli ett betydande företag i sektorn"
Analys
Kepler: Axfood redo rida på marknadstrenderna
Foto: Henrik Montgomery/TT
Analys
ABG: SHB – en bankaktie på attraktiv nivå
13/10
Trading Direkt: Om Biogaia och Wästbygg
Aktie
Creades har sålt Stillfront och Addnode
Aktie
Här är villkoren i Oscar Properties emission
Inflation
Lägre inflation än väntat i september
Notering
Så går det för Wästbygg i börsdebutenRutger Arnhult storägare
Aktier
Oscar Properties i miljardaffär med SBB
Foto: istockphoto
Analyser
Här är tisdagens färska köprekar
Foto: Shutterstock
Aktie
Prime Living handelsstoppad
Aktie
Pandemin slår mot Hexatronics försäljning
Foto: istockphoto
Aktie
Rekordmånga nya fritidsfordon i Tyskland gynnar DometicAntalet ökade 103 procent jämfört med september ifjol
Aktie
Vinstvarning från Biogaia
Aktie
Omvänd vinstvarning från Bufab
Foto: Shutterstock
Placera
Ålandsbanken höjer risken i portföljen"Finns utrymme för ett ordentligt återtåg"