Influencer Marketing het trend i marknadsföring

Publicerad 2016-09-29 12:33

Nya Affärer Ett allt vanligare framgångsrecept för företagare är att arbeta med Influencer Marketing. Detta marknadsföringskoncept dök upp första gången redan under 90-talet, och spred sig sedan mycket snabbt.

Just nu är Influencer Marketing en het trend inom marknadsföringen.

Vad är då en Influencer? Jo, en bloggare som systematiskt bevakar ett visst område, till exempel vissa typer av produkter eller tjänster, och kontinuerligt skriver om det.

På så sätt skapar Influencern en trogen skara som följer allt som Influencern skriver – och gillar det. Följarna gillar ofta ”sin” influencer och låter sig påverkas.

Men det räcker inte med att bara blogga. Det krävs hårt arbete över tid för att skapa en följeskara som läser och gillar. Men när det lyckas är det en mycket framkomlig väg.

Men vad är värdet av att jobba med Influencers? Och hur går du tillväga föra att skapa ett lyckat bloggsamarbete?

Svaret kommer från Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

”Efter 15 år som bloggare, många år på marknads- och PR-sidan och som grundare av Better Bloggers har jag unik insikt i vad som gör framgångsrika relationer med Influencers. Det handlar i grund och botten om research, respekt och ett etiskt ansvar”, skriver hon och tipsar om hur det går till att lyfta sitt företag med Influencer Marketing.

Nedan är några situationer som beskriver vanliga situationer på mindre företag. Känner du igen dig själv kanske du borde överväga att arbeta med Influencers.

• Företaget skickar ut mängder av mejl till bloggare, men får inga svar.

• Företaget har insikt om att det borde börja jobba med Influencers, men ingen vet hur man börjar.

• Företaget jobbar med bloggare och Influencers men känner att de själva borde ha mer insikt i hur de tänker för att kunna förbättra kommunikationen.

• Företaget har dålig koll på vilka lagar och regler som gäller när man arbetar med bloggare.

Aktiechatt
Hernhag: Tre köpvärda aktier just nuOch fyra intressanta tillväxtaktier
Börsen
Börsen: Avslutning ovanför nollstrecket
Foto: istockphoto
Fonder
Klassisk hedgefond lägger nedVar tidigare Sveriges största hedgefond
Foto: Vidar Ruud/NTB/TT
Aktie
SAS: Starkast återhämtning i inrikestrafiken
Foto: istockphoto
Analyser
Här är fredagens analyser
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
Kepler Cheuvreux sänker Holmen"Utsikterna för pappersverksamheten allt mer deprimerande"
Analys
RBC: Utebliven fartygsdrift äventyrar Wärtsiläs orderbokSänker till underperform
Aktie
Flera finanskändisar har gått in i Qliro
Placera
Nordea spår sidledes börs framöver"Begränsad uppsida på kort- och medellång sikt"
Foto: Johan Nilsson/TT
Aktie
SAS överens med obligationsägare
Insider
Leo Vegas medgrundare fortsätter att sälja aktier
USA-KINA
Trump bannlyser Tiktok
Aktier
Aktierna som Blecher ökat i
Fonder
Flera nya fonder bland proffsens favoriter
Placera
Utländska investerare dumpar japanska aktier
Val
Marknaderna som kan gynnas om Biden vinner
Krisen
Finansministern: Utvecklingen något bättre än befarat
Aktie
Norska småspararfavoriten har rasatNel ned över 20 procent sedan toppen i juli
Analys
SEB höjer finska däckjätten till köpSer "better times ahead"
Insider
Familjen Persson fortsätter att öka i H&M
Foto: istockphoto
Bostad
Hemnet: Rekordmånga borätter till salu
Aktier
Aktierna som flest fonder äger
Fonder
Här är månadens bästa fonderÄdelmetaller och småbolag i topp
Placera
Blackrock: Föredrar Europa framför USA
4/8
Trading Direkt: Olja och amerikanskt presidentval