Influencer Marketing het trend i marknadsföring

Publicerad 2016-09-29 12:33

Nya Affärer Ett allt vanligare framgångsrecept för företagare är att arbeta med Influencer Marketing. Detta marknadsföringskoncept dök upp första gången redan under 90-talet, och spred sig sedan mycket snabbt.

Just nu är Influencer Marketing en het trend inom marknadsföringen.

Vad är då en Influencer? Jo, en bloggare som systematiskt bevakar ett visst område, till exempel vissa typer av produkter eller tjänster, och kontinuerligt skriver om det.

På så sätt skapar Influencern en trogen skara som följer allt som Influencern skriver – och gillar det. Följarna gillar ofta ”sin” influencer och låter sig påverkas.

Men det räcker inte med att bara blogga. Det krävs hårt arbete över tid för att skapa en följeskara som läser och gillar. Men när det lyckas är det en mycket framkomlig väg.

Men vad är värdet av att jobba med Influencers? Och hur går du tillväga föra att skapa ett lyckat bloggsamarbete?

Svaret kommer från Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

”Efter 15 år som bloggare, många år på marknads- och PR-sidan och som grundare av Better Bloggers har jag unik insikt i vad som gör framgångsrika relationer med Influencers. Det handlar i grund och botten om research, respekt och ett etiskt ansvar”, skriver hon och tipsar om hur det går till att lyfta sitt företag med Influencer Marketing.

Nedan är några situationer som beskriver vanliga situationer på mindre företag. Känner du igen dig själv kanske du borde överväga att arbeta med Influencers.

• Företaget skickar ut mängder av mejl till bloggare, men får inga svar.

• Företaget har insikt om att det borde börja jobba med Influencers, men ingen vet hur man börjar.

• Företaget jobbar med bloggare och Influencers men känner att de själva borde ha mer insikt i hur de tänker för att kunna förbättra kommunikationen.

• Företaget har dålig koll på vilka lagar och regler som gäller när man arbetar med bloggare.

Placera
SEB: Aktierna som kan bli vinnare när det vänder... och några som förlorar
Foto: AP/TT
Wall Street
Wall Street lyfter efter coronaoptimism
Krisen
Nya stödprogram från FedLånar ut 2300 miljarder
Krisen
Fler arbetslösa än befarat i USA
Så rörde sig snitträntorna på bolån under mars
9/4
Trading Direkt: New York-mäklare om bostadsmarknadens död
Börsen
Börsuppgången mattades av
Foto: Janerik Henriksson/TT
Aktie
Persson går in i ElectroluxKöper aktier för 142 miljoner
Foto: Shutterstock
Undersökning
Svensken vill placera skatteåterbäringen60 procent av de unga vill investera skattepengarna
Placera
Fondfunderingar: Äga guld i kristider
Aktie
Omvänd vinstvarning från GetingeOrderingången ökade 47 procent
Aktietips
En köpvärd aktie för långsiktigaOch två du kan strunta i
Rapport
Scandic tokrusar trots brakförlustOmsättningen nästan halverades i mars
Krisen
EU vill förlänga inreseförbud till 15 maj
Aktie
Norwegian lägger fram krisplanBeslut på extrastämma 4 maj
Gästkrönika
Förvaltaren: Marknaden ser ljuset i tunneln på coronakrisen”Perhaps the end of the beginning”
Foto: Shutterstock
Placeringar
WisdomTree: Kina säker hamn i coronakrisen”Studsar tillbaka till normal nivå under andra kvartalet”
Analyser
Här är onsdagens färska köprekar
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
Mäklarstatistik: Små prisrörelser i mars
Aktie
DI: Volvo nära slopa även ordinarie utdelning
Aktie
Essity ska producera ansiktsmaskerStäller om produktionen
Analys
DNB: Satsning på specialstål kan lyfta SSAB:s marginalerInleder bevakning med köprekommendation
8/4
Healthcare Direkt: Fondförvaltaren om covid-19
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Skatteåterbäringen
Nu betalas 16,5 miljarder ut i skatteåterbäring
Aktie
Svenskarnas hamstring gav tvåsiffrigt försäljningslyft