Influencer Marketing het trend i marknadsföring

Publicerad 2016-09-29 12:33

Nya Affärer Ett allt vanligare framgångsrecept för företagare är att arbeta med Influencer Marketing. Detta marknadsföringskoncept dök upp första gången redan under 90-talet, och spred sig sedan mycket snabbt.

Just nu är Influencer Marketing en het trend inom marknadsföringen.

Vad är då en Influencer? Jo, en bloggare som systematiskt bevakar ett visst område, till exempel vissa typer av produkter eller tjänster, och kontinuerligt skriver om det.

På så sätt skapar Influencern en trogen skara som följer allt som Influencern skriver – och gillar det. Följarna gillar ofta ”sin” influencer och låter sig påverkas.

Men det räcker inte med att bara blogga. Det krävs hårt arbete över tid för att skapa en följeskara som läser och gillar. Men när det lyckas är det en mycket framkomlig väg.

Men vad är värdet av att jobba med Influencers? Och hur går du tillväga föra att skapa ett lyckat bloggsamarbete?

Svaret kommer från Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

”Efter 15 år som bloggare, många år på marknads- och PR-sidan och som grundare av Better Bloggers har jag unik insikt i vad som gör framgångsrika relationer med Influencers. Det handlar i grund och botten om research, respekt och ett etiskt ansvar”, skriver hon och tipsar om hur det går till att lyfta sitt företag med Influencer Marketing.

Nedan är några situationer som beskriver vanliga situationer på mindre företag. Känner du igen dig själv kanske du borde överväga att arbeta med Influencers.

• Företaget skickar ut mängder av mejl till bloggare, men får inga svar.

• Företaget har insikt om att det borde börja jobba med Influencers, men ingen vet hur man börjar.

• Företaget jobbar med bloggare och Influencers men känner att de själva borde ha mer insikt i hur de tänker för att kunna förbättra kommunikationen.

• Företaget har dålig koll på vilka lagar och regler som gäller när man arbetar med bloggare.

Chatt
Hernhag: Fyra tillväxtfavoriter i tech-sektorn
Foto: istockphoto
Investeringsbluff
FI: Tillåt aldrig fjärranslutning till datornFlera nya investeringsbedrägerier
Börsen
Stark fredagsbörs
Foto: istockphoto
Analyser
Här är fredagens färska rekommendationer
Rapport
Bratt: Utdelningen överskuggar sämre delar av rapporten
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Rapport
Ericssons resultat klart sämre än väntatMen utdelningen höjs oväntat mycket
24/1
Trading Direkt: Experten om raset i Ericsson
Aktie
Vinstvarning från KabeAktien rasar på börsen
Notering
Train Alliance mot First NorthSpiltan och Prior Nilsson bland ankarinvesterarna
Pension
Var tredje vet inte hur de ska ta ut tjänstepensionenSnabbt uttag kan få långtgående konsekvenser
Rapporterna
Sparekonomens förväntningar på börsjättarnas rapporter
Asien
Försiktig uppgång i AsienHelgstängt i Kina
Bolån
Här är bankerna som INTE höjt boräntan
Sektor
Pareto nedgraderar fastighetsbolag efter kursrallyFabege enda bolaget med köprek
23/1
Healthcare Direkt: Viktiga hållpunkter i sektorn i år
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Elpriset
Rekordlågt elpris
Analys
Pareto: Forskningsbolagets kursras en överreaktion
Boränta
SBAB: Trend från 1300-talet talar för låga boräntor
Aktier
Tre färska aktieråd
Aktie
Collector kallas upp till FI
Foto: Rodrigo Reyes Marin / Zuma Press / TT
Placera
Kapitalförvaltaren: Köp japanskt i år"Årets sommar-OS god anledning investera i Japan"
Foto: Shutterstock
Fonder
Vissa ETF:er avlistas på NasdaqSista handelsdag blir 30 januari
Analys
Analys: Värderingen speglar inte riskerna
Aktie
Stora Enso skriver upp värdet på skogstillgångarna
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Analys
Analys: Begränsad effekt av MTG:s uteblivna avtal