Influencer Marketing het trend i marknadsföring

Publicerad 2016-09-29 12:33

Nya Affärer Ett allt vanligare framgångsrecept för företagare är att arbeta med Influencer Marketing. Detta marknadsföringskoncept dök upp första gången redan under 90-talet, och spred sig sedan mycket snabbt.

Just nu är Influencer Marketing en het trend inom marknadsföringen.

Vad är då en Influencer? Jo, en bloggare som systematiskt bevakar ett visst område, till exempel vissa typer av produkter eller tjänster, och kontinuerligt skriver om det.

På så sätt skapar Influencern en trogen skara som följer allt som Influencern skriver – och gillar det. Följarna gillar ofta ”sin” influencer och låter sig påverkas.

Men det räcker inte med att bara blogga. Det krävs hårt arbete över tid för att skapa en följeskara som läser och gillar. Men när det lyckas är det en mycket framkomlig väg.

Men vad är värdet av att jobba med Influencers? Och hur går du tillväga föra att skapa ett lyckat bloggsamarbete?

Svaret kommer från Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

”Efter 15 år som bloggare, många år på marknads- och PR-sidan och som grundare av Better Bloggers har jag unik insikt i vad som gör framgångsrika relationer med Influencers. Det handlar i grund och botten om research, respekt och ett etiskt ansvar”, skriver hon och tipsar om hur det går till att lyfta sitt företag med Influencer Marketing.

Nedan är några situationer som beskriver vanliga situationer på mindre företag. Känner du igen dig själv kanske du borde överväga att arbeta med Influencers.

• Företaget skickar ut mängder av mejl till bloggare, men får inga svar.

• Företaget har insikt om att det borde börja jobba med Influencers, men ingen vet hur man börjar.

• Företaget jobbar med bloggare och Influencers men känner att de själva borde ha mer insikt i hur de tänker för att kunna förbättra kommunikationen.

• Företaget har dålig koll på vilka lagar och regler som gäller när man arbetar med bloggare.

Analyser
Här är onsdagens färska analyser
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman /TT-SvD
Rapport
Tele2-rusning på börsen efter stark rapport"Bättre än väntat för tolfte kvartalet i rad."
Foto: Pontus Lundahl/TT
Rapport
Kanonresultat av Ericsson – aktien upp 9 procentHar avslutat kostnadsbesparingsprogrammet.
Foto: Björn Larsson Ask/SvD/TT
Aktie
Leo Vegas gör omvänd vinstvarningHar väsentligt lägre kostnader.
Foto: Johan Nilsson/TT
Rapport
Rekordresultat för Hexpol men aktien faller något
Börsen
Tele2 draghäst på börsen
Foto: Janerik Henriksson/TT
Rapport
Sobi: Klart högre resultat och intäkter
Foto: Janerik Henriksson/TT
Rapport
Dometic: Höjde både försäljning och resultat
Foto: Jonas Ekströmer /TT
Rapport
Swedbank slog alla förväntningar – men backar på börsen
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Övertygande resultat från Haldex
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Rapport
Klart sämre än väntat för MTG
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Electrolux som förväntat – höjer priser på nyckelmarknader
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Handelsbanken något bättre än väntatSjösätter stort digitalt sparprogram.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Rapport
Rejäl smäll för NCC
Rapport
Assa Abloy: I linje med vinstvarningen
Foto: Helena Landstedt/TT
Rapport
Rejäl smäll för Billerud Korsnäs
Asien
Asien: Breda uppgångar
Foto: Johanna Norin/TT
Rapport
Sandvik bättre än väntat – men aktien sjunker
Foto: Cellavision
Rapport
Cellavision vinnare efter stark rapportAktien upp över 10 procent.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Bonava bättre än väntat – aktien stiger på börsen
Aktie
Telia i storförvärv i Norge
Foto: Jessica Gow /TT
Aktie
Telia: Samtal med Bonnier pågår fortfarande
Foto: Lars Pehrsson/SvD/TT
Rapport
SEB klart bättre än väntat
Foto: istockphoto
Rapport
Getinge: Klart sämre än väntat
Rapport
Svagt resultat av HusqvarnaLägger ner tillverkningen av många trädgårdsprodukter.
Foto: istockphoto
Analyser UPPDATERAS
Här är måndagens färska analyser
Rapport
Alfa Laval slår förväntningarna