Före skatt blev resultatet 971 miljoner kr. Här väntade sig analytikerna 923 miljoner kr. Siffrorna inkluderar en resultatandel från det delägda bolaget STG.
Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 3 920 miljoner kr. Här hade analytikerna räknat med 3 728 miljoner.
Swedish Match nettoomsättning för Snus och moist snuff ökade med 5 procent i det andra kvartalet och i lokala valutor var uppgången 7 procent.
Rörelseresultatet för Snus och moist snuff ökade främst till följd av starkare volymer på samtliga marknader.
I Skandinavien växte både den svenska och norska marknaden under kvartalet och Swedish Match bedömer att den underliggande totalmarknaden i Skandinavien ökade med 5 procent. I Sverige var marknadstillväxten lägre under det andra kvartalet än under det första.
Swedish Match leveransvolymer, mätt i antal dosor, ökade med mer än 6 procent, positivt påverkade av kalendereffekter, och de underliggande volymerna bedöms ha ökat med 3 procent.
För snus i USA fortsatte nettoomsättningen att öka till följd av en kombination av ökade volymer och högre pris. Rörelseförlusten i amerikanska dollar minskade till följd av förbättrad bruttovinst.