Stefan Andersson ska göra Nordea till företagarnas bank

Publicerad 2016-04-06 08:44

Företagarbank Nordeas mål är att bli den bästa banken för småföretagen. Eller för att använda bankens egen målformulering: bästa företags- och företagarbanken. För att kunna bli det måste även attityderna till mindre företag förändras. Det är Stefan Anderssons nya jobb – och nya utmaning.

För ett antal år sedan låg han bakom SEB:s storsatsning på småföretag som ledde till att banken under flera år blev utnämnd till Årets Småföretagarbank i Privata Affärers årliga bankgranskning Årets Bank. Sedan december har Stefan Andersson ett liknande uppdrag, men större, hos Nordea.

Det nya jobbet är att leda Nordeas svenska företagsaffär med fokus på små och medelstora företag. Satsningen är inte enbart begränsad till Sverige, utan omfattar alla bankens marknader i Norden, inklusive Baltikum. Stefan Anderssons roll är att uteslutande arbeta mot företag, men täcker förutom företaget även ägarens och de anställdas privatekonomi. Den formella titeln är Chef för Business Banking med ansvar för Nordeas verksamhet och rörelse för små och medelstora företag i Sverige.

– Förutom att utveckla bankens erbjudande till de små och medelstora företagen, ska vi flytta fokus till de mindre företagen och dessutom förändra attityderna till dem. Det är nödvändigt inte bara för bankerna, utan även i samhället i stort. Företagsfrågor är de enda vi har på agendan, vilket är unikt och innebär en stor fördel, jämfört med när du samtidigt är kontorschef i en traditionell bankstruktur. Då handlar arbetet till 90 procent om privatkunder.

Kraftsamling som kräver investeringar

I uppdraget att förändra Nordeas position på företagsmarknaden är målet att gå från en lågt placerad plats till att bli ledande i ”kundupplevelser, arbetsplats, affärer och lönsamhet”.

– Det är en riktig kraftsamling som ska ske tillsammans med våra övriga nordiska retailbanker, säger han.

För att klara kraftsamlingen krävs en hel del investeringar, inte minst en utveckling av digitala plattformar.

– Men vi behöver också investera i olika processer för att bli effektivare och för att vi ska kunna utveckla vår service så att den blir både enklare och billigare. Ett exempel är att vi precis lanserat en tjänst för nya kunder, som kan bli kund i banken och teckna nödvändiga banktjänster online. Ett annat exempel är att företagare nu har tillgång till onlinemöten med sin rådgivare med delad skärm på tid och från plats som passar.

Stefan Andersson beskriver det som att ena delen i satsningen på små företag handlar om att investera i utveckling som ska komma kunderna till gagn. Den andra delen handlar om attityderna och närheten till kunderna.

Två olika perspektiv

Att vara företags- och företagarbanken är två olika saker. Företagsbanken har fokus på större företag, vilket är viktigt men banken behöver vara bra även för ägarledda företag och egenföretagare som arbetar helt ensamma.

– Det är en resa dit, men vår attityd och ambition är att ta oss dit och vi är ödmjuka inför att vi har mycket att göra för att nå målet.

De flesta av Sveriges små företag har inte några tillväxtambitioner. Det gäller egenföretagarna som arbetar helt själva i sina bolag. I dag finns det nästan 800 000 sådana små företag som ingen bank tidigare värnat särskilt mycket för.

Denna grupp av företagare blir allt viktigare för den svenska arbetsmarknaden, men det saknas strukturer som kan stötta dem. Förutom att de försörjer sig själva, ska de även planera för och skapa sin egen pension.

– Där har vi en viktig roll för vi kan hjälpa till genom att inte bara vara företagsbank, utan koppla ihop även privata mål och planera för pensionen, säger Stefan Andersson.

Denna roll blir också allt viktigare i takt med att pensionerna urholkas och de stora arbetsplatserna blir allt färre. När det sker behöver många fler starta egna företag för att försörja sig.

– Det är också i det perspektivet som man ska se Nordea som både företags- och företagarbank, säger Stefan Andersson.

Ny generation i företagen

Hans förhoppning är att målet nås snabbare den här gången än på förra jobbet. Med de nya förutsättningarna och det specifika målet går det fortare, tror han. Det är en ny miljö med många nya aktörer, samtidigt som även kunderna har förändrats.

En ny generation driver företagen som beslutsfattare och ägare. De har helt andra preferenser än tidigare och de har också helt andra förväntningar, till exempel på sätten att mötas.

– Jag tror att bankerna har börjat ta det här på allvar. Nordea har gjort det relativt tidigt och tagit konsekvenserna av en ny verklighet och vi satsar på framtiden. Men jag tycker att det verkar som att insikten finns hos fler och satsningen på unga företagare har börjat på flera håll i samhället.

Det finns två synliga förändringar som redan slagit igenom brett. Den första är hur företagen verkar. Många moderna mindre företag arbetar ofta i nätverk med underleverantörer, vilket minimerar antalet anställda. I dag har 96 procent av företagen färre än tio anställda.

Den andra förändringen enligt Stefan Andersson är viljan att samverka med andra aktörer.

– Jag går själv nu in i styrelsen för Nyföretagarcentrum. Det är en organisation som vi vill stötta och samarbeta med mer än tidigare.

Chatt
Hernhag: Fem aktier att äga för alltid"Forskningsbolaget som är en spännande chansaktie"
Analyser
Två nya köprekar bland fredagsanalyserna
Börsen
Positiv avslutning på börsveckan
18/10
Trading Direkt: Om rapportsäsongen och brexit
Event
Anmäl dig till Stora Placeringskvällen i Göteborg 19 november
Aktietips
Carnegie: Köp återförsäljaren med stor kurspotentialSer 50-procentig uppsida
Rapport
Kanonresultat från HolmenDubblar skogsvärderingen
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Rapport
Sandvik: Justerade resultatet klart bättre än väntatAktien stiger på börsen
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Investor höjde substansvärdet
Börsen
SHB-strateg: Räkna med sämre avkastning i tio år
Rapport
Godkänd vinstnivå för Volvo - men orderingången en besvikelse
Rapport
Starkt resultat av GetingeBetydligt högre vinst än väntat
Rapport
Bättre än väntat för Assa Abloy"En tweet kan ändra marknadsläget"
Valuta
SEB: Då stärks kronan igenMen det blir värre innan det blir bättre
17/10
Healthcare Direkt: Så hittar du vinnarna i sektorn
Brexit
Parterna överens - nytt brexitavtal i hamnMen brittiska parlamentet måste godkänna det
Brexit
Börslyft och kronförstärkning efter brexitbeskedet
Hjälp oss utse Årets Bank 2019
Analyser
Ny köprek bland analyserna
Analys
Autoliv: Svag bilmarknad bakom Nordeas sänkning
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
DNB: Dometic intressant trots marknadsproblemUpprepad köprek trots sänkt riktkurs
Rapport
Ericsson klådde förväntningarna med rågeHöjer försäljningsmålet för 2020
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Rapport
Tele2:s rapport bättre än analytikernas förväntningarTummen upp på börsen
Foto: Magnus Gustavsson/PA
Rapport
Telias resultat bättre än väntatMen slopade återköp tynger aktien
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Vinstlyft för AvanzaBättre på alla punkter
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
Valueguard: Bostadspriserna fortsatte uppåt
Aktietips
Två heta köptips - och ett par aktier du kan vara utan