Så här kan du låta bloggare marknadsföra ditt företag

Publicerad 2015-10-06 13:55

Allt fler företag väljer att marknadsföra sina produkter och tjänster med hjälp av en utomstående bloggare. Det gäller dock även då att följa marknadsföringslagen. Nya Affärer tipsar om fyra regler att hålla sig till när du anlitar en bloggare för att hjälpa till i marknadsföringen.

Det är viktigt att komma ihåg att du som företagare är ansvarig för innehållet i din marknadsföring. Det gäller även om du anlitar en extern bloggare. Du är ansvarig för det som bloggaren gör i marknadsföringen av din produkt eller tjänst. Här är fyra frågor som du bör ägna extra uppmärksamhet åt.

1. Bestäm om blogginläggen ska vara kommersiella eller redaktionella. Det finns en gränsdragningsproblematik med att använda utomstående bloggare med stor frihet att uttrycka sig. Första frågan att besvara är om det som sägs eller visas är ett redaktionellt eller kommersiellt inlägg. Är det redaktionellt kan du som företagare och beställare inte kontrollera innehållet, vilket däremot är möjligt om bloggarens inlägg är kommersiella. Det är de kommersiella blogginläggen som faller under marknadsföringslagen. Om du till exempel ger en bloggare produkter som hon eller han sedan skriver om anses det vara ”kommersiellt” om det inte bara har skett någon enstaka gång. 

2. Tänk igenom vilken kontakt du ska ha med bloggaren. Om du bestämmer dig för att ha ett kommersiellt samarbete med bloggaren ska du berätta det, samt vad som gäller enligt marknadsföringslagen. Glöm inte att skriva ett avtal för konsekvenserna om bloggaren inte följer de riktlinjer som du har dragit upp. Om du som annonsör inte vill ha ett samarbete med bloggaren som bedöms vara kommersiellt måste du uppträda med viss försiktighet, till exempel när det gäller att förse denne med gratisprodukter.

3. Glöm inte att annonsmärka innehållet om det är kommersiellt. Om du är klar över att ditt samarbete med bloggaren är kommersiellt måste du annonsmärka innehållet, till exempel med en vinjett där det står ”sponsrat innehåll” alternativt ”annons”. Det kallas för att reklamidentifiera innehållet. När det sker ska det vara tydligt vem som är avsändare, det vill säga du som annonsör. Du behöver även informera bloggaren om kraven på reklamidentifiering. 

4. Skapa egna riktlinjer. Du behöver vara säker på att bloggen med marknadsföringen följer lagens krav. Ett sätt att göra det på är att skapa egna riktlinjer för hur bloggen ska hanteras, vilka krav lagen ställer, samt hur kontakterna med externa medarbetare ska se ut. Här bör du också beskriva hur ditt varumärke får användas. Om bloggaren inte följer riktlinjerna som du har upprättat, bör du överväga att avsluta samarbetet. 

Aktiechatt
Hernhag: Fem nordiska utdelningsfavoriterOch två bolag han nyligen ökat i
Notering
Här är Hemnets erbjudande inför noteringenVärderingen kan landa på nästan 12 miljarder
Börsen
Industri i topp på stark fredagsbörsVolvo steg mest bland storbolagen
Krönika
Lindberg: Lönsam matematik i köpmaskinerna
Blankning
De 15 mest blankade aktierna
Foto: Johan Nilsson/TT
Analys
Carnegie sänker Thule till sälj"Fortsatt god utveckling men hög värdering"
Foto: Shutterstock
Analys
Sinch värdering oroar DanskeBanken sänker estimaten
Analys
Jefferies: Risk för marginalpress i EssitySlopar köprekommendation
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
Bomarknad: Rekordstort övertag för säljarna"Väldigt het marknad just nu"
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
DNB: Därför slopar vi köprekommendationen"Evolutions kurs reflekterar de kortsiktiga katalysatorerna"
Foto: istockphoto
Analyser
Aktierna som inte längre är köpvärdaEvolution, Gränges och Essity bland de som fått slopade köprekar
Aktie
New Wave lyfter efter omvända vinstvarningen
Sektor
Berenberg: Dags att plocka upp klimataktier efter falletAker Carbon Capture, Vestas, Powercell och Nel bland favoriterna
Blankning
Nordnet: Nu kommer återbäringen för utlånade aktierNorwegian gav mest ersättning
Placera
Danske Bank: Därför är Stockholmsbörsen bäst i världen"...men balansera portföljen ur ett globalt perspektiv"
Aktieportföljen
Omvänd vinstvarning lyfter portföljen
Kina
Kinas BNP-tillväxt över 18 procentMen ändå något lägre tillväxt än väntat
Bolag
Sparekonomen om alla omvända förvärv"Vill att det ska gå fort"
Budgeten
Andersson: En budget för att rädda jobben
Vårbudgeten
En pandemipräglad vårbudget
Foto: Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
USA
Biden eskalerar åtgärder mot RysslandInleder sanktioner mot sex ryska bolag
Foto: Janerik Henriksson/TT
Aktie
Kepler: Skanska vinnare på Bidens infrastrukturpaket
Bostad
Hemnet: Ettor har inte hängt med i bostadsrallytRekordutbud och långa säljtider
Analys
SEB höjer Trelleborgs riktkursUpprepar köprekommendation
Fonder
Rekordkvartal för hedgefonder"Jordmån för de flesta aktiva tradingstrategierna"