Så här kan du låta bloggare marknadsföra ditt företag

Publicerad 2015-10-06 13:55

Allt fler företag väljer att marknadsföra sina produkter och tjänster med hjälp av en utomstående bloggare. Det gäller dock även då att följa marknadsföringslagen. Nya Affärer tipsar om fyra regler att hålla sig till när du anlitar en bloggare för att hjälpa till i marknadsföringen.

Det är viktigt att komma ihåg att du som företagare är ansvarig för innehållet i din marknadsföring. Det gäller även om du anlitar en extern bloggare. Du är ansvarig för det som bloggaren gör i marknadsföringen av din produkt eller tjänst. Här är fyra frågor som du bör ägna extra uppmärksamhet åt.

1. Bestäm om blogginläggen ska vara kommersiella eller redaktionella. Det finns en gränsdragningsproblematik med att använda utomstående bloggare med stor frihet att uttrycka sig. Första frågan att besvara är om det som sägs eller visas är ett redaktionellt eller kommersiellt inlägg. Är det redaktionellt kan du som företagare och beställare inte kontrollera innehållet, vilket däremot är möjligt om bloggarens inlägg är kommersiella. Det är de kommersiella blogginläggen som faller under marknadsföringslagen. Om du till exempel ger en bloggare produkter som hon eller han sedan skriver om anses det vara ”kommersiellt” om det inte bara har skett någon enstaka gång. 

2. Tänk igenom vilken kontakt du ska ha med bloggaren. Om du bestämmer dig för att ha ett kommersiellt samarbete med bloggaren ska du berätta det, samt vad som gäller enligt marknadsföringslagen. Glöm inte att skriva ett avtal för konsekvenserna om bloggaren inte följer de riktlinjer som du har dragit upp. Om du som annonsör inte vill ha ett samarbete med bloggaren som bedöms vara kommersiellt måste du uppträda med viss försiktighet, till exempel när det gäller att förse denne med gratisprodukter.

3. Glöm inte att annonsmärka innehållet om det är kommersiellt. Om du är klar över att ditt samarbete med bloggaren är kommersiellt måste du annonsmärka innehållet, till exempel med en vinjett där det står ”sponsrat innehåll” alternativt ”annons”. Det kallas för att reklamidentifiera innehållet. När det sker ska det vara tydligt vem som är avsändare, det vill säga du som annonsör. Du behöver även informera bloggaren om kraven på reklamidentifiering. 

4. Skapa egna riktlinjer. Du behöver vara säker på att bloggen med marknadsföringen följer lagens krav. Ett sätt att göra det på är att skapa egna riktlinjer för hur bloggen ska hanteras, vilka krav lagen ställer, samt hur kontakterna med externa medarbetare ska se ut. Här bör du också beskriva hur ditt varumärke får användas. Om bloggaren inte följer riktlinjerna som du har upprättat, bör du överväga att avsluta samarbetet. 

Budget
Riksdagen sa ja till M/KD-budget
Aktier
Här är Keplers aktiefavoriter inför 2019Och några aktier du bör undvika
Aktie
Starbreeze ska fokusera på kärnverksamhetenAktien rusar efter beskedet
Kommentar
ABB en given vinnare om affären går i lås
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
ABG: Skanska lågt värderat
Affär
ABB handelsstoppades efter försäljningsuppgifterHitachi nära köp av kraftdivisionen
Foto: Anders Wiklund/TT
Inflation
Inflationen lägre än Riksbankens prognosKan stoppa räntehöjning
Börsen
Uppåt på Stockholmsbörsen
Foto: istockphoto
Analyser
Här är onsdagens analyser
Aktier
Hernhag: En brokig skara uppköpskandidater
Notering
Så går det för konsultbolaget i premiären
Bostad
Andelen misslyckade bostadsaffärer minskar
Affär
Stillfront i jätteaffärBetalas delvis med nyemitterade aktier
Bolån
Snitträntorna på bolån fortsätter att sjunka
Analys
"Autolivs marknadsposition motiverar premievärdering"
11/12
Trading Direkt: Bud på Ahlsell och turerna kring Brexit
Foto: Frederik Sandberg/TT
Budget
Så påverkas din plånbok av M/KD-budgetenVäntas gå igenom på onsdag
Analys
UBS: Tillväxtpotentialen återspeglas inte i Atlas aktiekurs
Skatt
Skattetips för inkomster och avdrag inför årsskiftet
Aktie
Stort insiderköp i Nyfosa
Aktie
Rekonstruktören: Potential i Starbreeze men åtgärder krävs
Foto: Privata Affärer/TT
Kommentar
Alfredsson: Allt fler högutdelare efter kursfallen
Krönika
Hernhag: Min mentala strutsmodell
Analys
Carnegie: H&M-aktiens återhämtning högst överdriven
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
Berenberg ser 100 procentig uppsida i Dometic
Foto: Henrik Montgomery/TT
Sektor
Deutsche Bank: Astra Zeneca favorit i sektorn"Top pick" inför 2019
Aktietips
Tre heta köptipsOch fyra aktier du kan vara utan