Allt fler provar handla mat på nätet

Publicerad 2015-07-20 14:34

E-handel En stark digital trend i år är att handla mat på nätet. Den digitala livsmedelsförsäljningen spås öka med 40 procent under 2015.

Allt fler handlar sin mat på nätet allt oftare. Och de som i dag inte har möjlighet att köpa sin mat på nätet skulle göra det om de bara kunde. Snabbaste ökningen sker bland yngre och bland dem som beställer via mobilen.

Prognosen är att livsmedelsförsäljningen på nätet ökar med 40 procent under

2015, vilket innebär att branschen omsätter drygt 4 miljarder kr. Tillväxten är snabb men andelen är ändå relativt blygsam än så länge, bara 1,5 procent av den totala livsmedelsbranschen.

Det är Svensk Digital Handel som undersökt svenskarnas beteendemönster när det gäller inköp av livsmedel. Det har organisationen gjort sedan 2010, och årets rapport Digital Mathandel uppger att lite drygt var femte person att de har handlat mat på nätet.

De främsta skälen till att handla mat digitalt är bekvämligheten, utbudet och tidsbesparingen.

– När den yngre och mer näthandelsvana generationen kommer ut i arbetslivet och bildar familj kommer sannolikt mathandeln på nätet att öka ännu mer. Men branschen står inför ett antal utmaningar med bland annat logistiken, presentationen av varorna och kundernas vilja att känna på produkterna innan köp. För att se resultat måste vi arbeta vidare med detta, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Branschen omsatte 3 miljarder kronor i Sverige ifjol. Av dessa 3 miljarder uppskattar HUI Research att lösplock står för hälften av omsättningen och matkassar eller specialvaruköp för den andra hälften.

I Storbritannien står försäljningen av livsmedel på nätet för cirka 5 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Det är den marknad som har kommit längst inom livsmedel på nätet.

En tröskel har varit och är fortfarande att få konsumenter till att prova på att handla livsmedel på nätet. Har du en gång provat är chansen stor att du fortsätter. En allt större andel konsumenter provar faktiskt på att handla mat på nätet, vilketi sin tur garanterar att försäljningen fortsätter öka.

”Kläm- och kännfaktorn” är nätets största nackdel när det gäller livsmedelsförsäljning. Vi vill helt enkelt välja ut produkterna personligen, och ha möjlighet att själv klämma på avocadon för att försäkra oss om att den är precis färdig att äta.

Logistiken är en annan nackdel än så länge.  Konsumenterna efterfrågar flexibla leveranser, det vill säga kunna bestämma när maten kommer hem. Den traditionella butikens styrka är öppenheten och tillgängligheten. Kunden bestämmer själv när hon eller han ska gå dit.

E-handeln i Sverige omsatte totalt 42,9 miljarder kr under 2014, vilket motsvarar en tillväxt om 16 procent. Därmed står e-handeln för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel. De dominerande e-handelsbranscherna fortsätter att vara hemelektronik och kläd- och skohandeln.

Foto: istockphoto
Aktier
Analys: Börsen fortfarande bäst för långsiktiga investerare
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Kommentar
Fin tillväxt ger hopp för aktieägare i Storytel
Börsen
Brexitröra sänkte Stockholmsbörsen
Foto: Thommy Tengborg/TT
Budget
Sänkt "pensionärsskatt" en av få reformer i budgeten
Aktietips
Två färska köptips
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Aktiechatt
Fredag kl 10: Aktiechatt med Marcus HernhagDu kan ställa frågor i förväg
Aktie
Tvåsiffrig försäljningsökning för Clas Ohlson
Aktie
Buffett köper in sig i JP Morgan
Insider
Oriflameinsider tankar aktier för 13 miljoner
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Stort resultattapp för Storytel
Aktier
Hernhag: Undvik börsens sämsta aktier
Foto: Privata Affärer/TT
Kommentar
THQ fortsätter överprestera
Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT
Index
Globala förändringar i MSCI:s indexMånga svenska bolag byter index
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Elpriset
Förnybar el dämpar prisuppgången
Olja
Kraftigt prisras för oljanLängsta nedgångssviten på tre decennier
Kommentar
Alfredsson: Ambea bra val i defensiv portfölj
Spara
Här får du högst sparränta just nu
Aktier
Pictet: Ny tjurmarknad efter en "grym" oktoberHöjer aktier till övervikt
Foto: istockphoto
Analys
Sobis affär: "Smakar det så kostar det"
Analys
Cellavision: Hög värdering avskräcker
Aktie
Uppgifter: Gardell överväger större investering i Nordea
Analys
Pareto: Köpläge i Green Landscaping vid kursnedgång
Kommentar
Bottenfiske i G5 EntertainmentInsider och småsparare tankar
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Analys
Morgan Stanley: Växande utmaningar för MTG
Fonder
Massflykt från aktiefonder
Krönika
Hernhag: Budet som fick mig att tappa hakan
Foto: istockphoto
Bopriser
Boprisindikatorn: Allt fler tror på fallande priser