Allt fler provar handla mat på nätet

Publicerad 2015-07-20 14:34

E-handel En stark digital trend i år är att handla mat på nätet. Den digitala livsmedelsförsäljningen spås öka med 40 procent under 2015.

Allt fler handlar sin mat på nätet allt oftare. Och de som i dag inte har möjlighet att köpa sin mat på nätet skulle göra det om de bara kunde. Snabbaste ökningen sker bland yngre och bland dem som beställer via mobilen.

Prognosen är att livsmedelsförsäljningen på nätet ökar med 40 procent under

2015, vilket innebär att branschen omsätter drygt 4 miljarder kr. Tillväxten är snabb men andelen är ändå relativt blygsam än så länge, bara 1,5 procent av den totala livsmedelsbranschen.

Det är Svensk Digital Handel som undersökt svenskarnas beteendemönster när det gäller inköp av livsmedel. Det har organisationen gjort sedan 2010, och årets rapport Digital Mathandel uppger att lite drygt var femte person att de har handlat mat på nätet.

De främsta skälen till att handla mat digitalt är bekvämligheten, utbudet och tidsbesparingen.

– När den yngre och mer näthandelsvana generationen kommer ut i arbetslivet och bildar familj kommer sannolikt mathandeln på nätet att öka ännu mer. Men branschen står inför ett antal utmaningar med bland annat logistiken, presentationen av varorna och kundernas vilja att känna på produkterna innan köp. För att se resultat måste vi arbeta vidare med detta, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Branschen omsatte 3 miljarder kronor i Sverige ifjol. Av dessa 3 miljarder uppskattar HUI Research att lösplock står för hälften av omsättningen och matkassar eller specialvaruköp för den andra hälften.

I Storbritannien står försäljningen av livsmedel på nätet för cirka 5 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Det är den marknad som har kommit längst inom livsmedel på nätet.

En tröskel har varit och är fortfarande att få konsumenter till att prova på att handla livsmedel på nätet. Har du en gång provat är chansen stor att du fortsätter. En allt större andel konsumenter provar faktiskt på att handla mat på nätet, vilketi sin tur garanterar att försäljningen fortsätter öka.

”Kläm- och kännfaktorn” är nätets största nackdel när det gäller livsmedelsförsäljning. Vi vill helt enkelt välja ut produkterna personligen, och ha möjlighet att själv klämma på avocadon för att försäkra oss om att den är precis färdig att äta.

Logistiken är en annan nackdel än så länge.  Konsumenterna efterfrågar flexibla leveranser, det vill säga kunna bestämma när maten kommer hem. Den traditionella butikens styrka är öppenheten och tillgängligheten. Kunden bestämmer själv när hon eller han ska gå dit.

E-handeln i Sverige omsatte totalt 42,9 miljarder kr under 2014, vilket motsvarar en tillväxt om 16 procent. Därmed står e-handeln för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel. De dominerande e-handelsbranscherna fortsätter att vara hemelektronik och kläd- och skohandeln.

Foto: istockphoto
AnalyserUPPDATERAS
Här är 18 färska analyser
Börsen
Mindre nedgång avslutade rapportveckan
Rapport
"Rekordresultat för Atlas Copco"
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bostad
Halverad försäljning av bostäder jämfört med andra kvartalet ifjol
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
TV4-affären
Ministern: Sista ordet inte sagt om TV4-affären
Foto: Henrik Montgomery/TT
Analyser
Analytikerna höjer Betssons riktkurser
Foto: Matt Rourke/AP/TT
TV 4-affären
Bonnier: Netflix bakomliggande skäl till affären
Foto: Björn Larsson/TT
Analys
Carnegie om Swedish Match: Värderingen överdriven
Foto: Bertil Ericson/TT
Aktie
Affären klar: Telia köper Bonniers tv-verksamhet"Unik affär i Norden."
Foto: Janerik Henriksson/TT
Rapport
Skanska: Nedskrivningar tynger aktien
Rapport
SSAB: Klart bättre resultat jämfört med 2017
Rapport
Stora Enso klart sämre – skogsbränderna sänker resultatet
Foto: Magnus Gustavsson/PA
Rapport
Sämre marginal än väntat för Telia
Rapport
Klart sämre för Boliden
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Rapport
Capio nådde inte upp till förväntningarna
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Klart sämre för Saab – men vd:n nöjd med rörelseresultatet
Asien
Asien: Överlag nedåt
Foto: AP/TT
Börsen
Wall Street: Börserna vände nedåt
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Betsson höjde intäkterna 28 procent – aktien upp 15 procent
Rapport
Swedish Match slog förväntningarna – aktien upp 10 procent
Rapport
Klart över förväntan av Epiroc
Foto: Jessica Gow/TT
Analys
"Wallenstam för högt värderad""Aktien ansträngt värderad efter 14 procents kursuppgång."
Foto: Pontus Lundahl/TT
Analys
Analytikern: Köp byggbolaget efter den dåliga rapporten"Efter åtgärder finns en rejäl uppsida."
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Rapport
Stor resultathöjning för SKF
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Rapport
Stark rapport från Volvo
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Rapport
Storförlust för Fingerprint
Foto: Janerik Henriksson/TT
Rapport
Något sämre för Essity