Utan säljare stannar Sverige. Det är ju säljarna som har uppdraget att dra in pengar till verksamheten. Hur de mår spelar därför en avgörande roll för hur företaget lyckas.
Men dagens säljare lever ofta i högt tempo och de har mycket höga krav på att lyckas. Det leder i alltför många fall till stress, oro och sömnproblem.
Säljfesten heter en ny bok skriven av Henrik Mannerstråle och Urban Gavelin, som tar sikte på säljarnas arbetssituation. Bokens målgrupper är säljare och säljchefer men den riktar sig även till företagare i allmänhet. Gemensamt för dem är att de skulle må och lyckas bättre genom att använda en mental metod döpt till neuro-lingvistisk programmering, NLP.
Det är en gammal metod, skapad som en beteendepsykologisk modell av två amerikanska forskare och författare under 1970-talet. Men kunskapen att projicera sina mål har prövats i många sammanhang långt tidigare.
NLP går ut på att med din egen tankekraft ”programmera”, eller skapa en vision, av ett utfall, eller ett mål. Innehållet i boken ger läsaren tips om olika verktyg och övningar.
Att lära sig att ”programmera” sig själv att uppnå de egna målen är i sig inte särskilt svårt. Det gäller ”bara” att se framgången framför sig, och hur resan dit ska företas. Tipsen och övningarna syftar till att ge läsaren både kontroll över sin egen verksamhet, men även förbättra förmågan att kommunicera.
Henrik Mannerstråle jobbade sig själv sjuk för en stor koncern för ett antal år sedan. Han levde under konstant press och till slut reagerade kroppen.
– Jag blev konvalescent och tvingades fatta svåra beslut om mitt förhållningssätt till arbetet. Då blev jag tvungen att hitta effektiva verktyg för att kunna fortsätta arbeta, leverera bra resultat men ändå kunna ta hand om min hälsa och vara med min familj, säger han.
Henrik Mannerstråle anser att NLP har en ”otrolig kraft”. I boken kliver författarna in i framtiden och tittar tillbaka till nutiden.
– Vi ställer oss i det resultat vi ville nå och tittar tillbaka på hur vi gjorde för att komma dit. Om du gör det får du ett facit på hur du ska göra för att nå ditt mål, säger han.
Boken är också en sorts trendspaning kring vad som händer kring säljare och säljarbete. Där har författarparet delvis tittat på utvecklingen i USA som alltid ligger före när det gäller försäljning.
Där blir det mer och mer business-to-business-försäljning, samtidigt som en stor del av annan försäljning går mot online-marketing, det vill säga försäljning via nätet.
I det första fallet kommer säljarbetet att kräva ännu mer kvalificerade säljare än i dag, vilket också är en av anledningarna till att boken skrivits.