Ett uppmärksammat rättsfall i Storbritanniens motsvarighet till Högsta domstolen, Supreme Court, ser ut att få stora konsekvenser för flygbolagens ersättningar. Domstolen har slagit fast att förseningar som beror på tekniska fel på flygplanet inte ska klassas som ”extraordinära omständigheter” vilket har varit branschens linje.
Därmed är det inget giltigt skäl att neka passagerare ersättning, förutom i undantagsfall som exempelvis produktskador. Det säger Stephan Eriksson, advokat med inriktning på flygrätt. Han ser domen som en stor seger för alla försenade flygpassagerare.
– Jag tror att flygbolagen redan nu kommer att ställa om och tillämpa det här, säger han till Privata Affärer.
Domen väntas bli vägledande för alla EU-länder eftersom det gäller en tolkning av det gemensamma regelverket för flygförseningar, EU-förordning 261/2004. Nu när Storbritannien tolkat EU-förordningen på ett visst sätt får det en prejudicerande effekt, även om domen inte har direkt rättsverkan i Sverige.
– Kommer ett motsvarande fall upp till svenska Högsta domstolen skulle de snegla på Storbritannien. Om de gör en annan bedömning måste fallet ända upp till EU-domstolen, säger han och bedömer det som osannolikt.
Även i fortsättningen kommer flygbolagen i vissa fall slippa betala ersättning vid förseningar som beror på tekniska fel. Det handlar enligt Eriksson främst om skador på flygplanen, så kallade produktskador, som beror på tillverkaren och inte bristande underhåll från flygbolagens sida.
Avgörandet i Storbritannien gav en 58-årig resenär rätt till ersättning för en flygtur mellan Malaga och Manchester som blev 27 timmar försenad på grund av tekniska problem. Flygbolaget Jet2 hävdade att det i likhet med terroristattacker och extremt väder handlade om extraordinära omständigheter, men den förklaringen gick inte hem hos brittiska domstolen.