MTG:s resultat före skatt blev 326 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Det kan jämföras med förväntade 296 miljoner kronor, enligt SME Direkt.
Försäljningen uppgick till 3.669 miljoner kronor. Här låg SME Direkts konsensusprognos på 3.564 miljoner kronor.
Rörelseresultatet, inklusive resultatandelar från intressebolag, blev 329 miljoner. Väntat var 308 miljoner.
”Nöjda med resultatet”
MTG flyttade fram sina positioner på flera områden i det tredje kvartalet. Medan annonsmarknaden, liksom den linjära tv-tittartrenden i Sverige, var något svag så adderade Viaplay många nya kunder i kvartalet.
Det säger MTG:s vd Jörgen Madsen Lindemann till Nyhetsbyrån Direkt.
”Vi är nöjda med resultatet. Vi har 12 procent i tillväxt och visar vinsttillväxt för andra kvartalet i rad, trots pågående investeringar i verksamheterna”, säger Jörgen Madsen Lindemann och fortsätter om tv-trenderna:
”När vi tittar på fri- och betal-tv-verksamheterna växer vi försäljningen med 7 procent och vinsten med 11 procent. Det visar att de digitala produkterna gör väldigt bra i från sig. Det betyder också att Viaplay hade ett väldigt bra kvartal, det tredje starkaste någonsin i termer av att addera nya kunder”, säger Jörgen Madsen Lindemann, som pekar på att det fortfarande finns mycket kvar att göra för Viaplay.
”Genom den höga bredbandspenetrationen kan du nå 11 miljoner hushåll i Norden. Det är en stor möjlighet för oss”, säger Jörgen Madsen Lindemann om den kvarvarande potentialen.
Om det minskande linjära tv-tittandet i Skandinavien konstaterar han att det mycket är ett svenskt fenomen, medan norrmännen sammantaget tittar mer på tv, och in i det fjärde kvartalet ser MTG lite svagare marknad framför sig.
”Men trots fallande annonsmarknad i Sverige och en nedgång i put-nivå (människor som använder tv) lyckas vi växa vår kombinerande verksamhet av fri- och betal-tv”, säger han.
Den starka efterfrågan på tv-annonsering gör dock å andra sidan att MTG ser framför sig stigande priser 2015.
”Med stöd av efterfrågan kommer priserna gå upp nästa år”, säger Jörgen Madsen Lindemann.
Om bolagets ryska bryderier, med en ny begränsning i utländskt ägande och reklamförbud i betal-tv, finns för stunden inget nytt att berätta, enligt MTG:s vd.
”Tillsammans med ledningen försöker vi förstå våra möjligheter och se till att vi följer den nya medielagen. Det är i tidigt skede och är något vi utforskar nu. Det är för tidigt att säga vad utfallet blir”, säger han.
MTG håller kapitalmarknadsdag i början av december, då mer information i ämnet kan vara att vänta.