Sju tips för att lyckas i sociala medier

Publicerad 2014-06-24 13:21

Det är ett av de billigaste sätten att marknadsföra sina tjänster och produkter. Ändå är det bara drygt var fjärde småföretagare som använder sociala medier i sin marknadsföring. Nya Affärer har tips på hur du kan starta.

Enligt Statistiska Centralbyråns årliga rapport IT i företag använde ifjol bara 28 procent av dessa företag sociala medier. 

”Det är ett mysterium att inte fler företagare anammat Facebook, Twitter eller andra sociala medier för att göra fler och bättre affärer”, skriver Mikael Hansson, företagsrådgivare inom SEB på bloggen greenroom.seb.se. 

Han skriver vidare att han aldrig stött på någon företagare som inte vill ha nya kunder, och han undrar om det är osäkerhet kring hur man gör, brist på tid eller ointresse som är anledningen. 

Det vanligaste svaret han får från sina kunder när han diskuterar sociala medier och varför de inte används i större utsträckning är att det skulle ta för mycket tid från verksamheten.

Ett annat vanligt svar är att det saknas kunskap i företaget hur man använder olika sociala medier.

Enligt en amerikansk studie som Mikael Hansson hänvisar till krävs framför allt två saker för att lyckas med marknadsföring i sociala medier: långsiktighet och en tydlig och medveten strategi.

”De som har hållit på i flera år ser en markant skillnad i resultaten, jämfört dem som bara har hållit på i ett par månader”, skriver han i bloggen. 

Tvärtemot vad många tror krävs inte mycket tid för att bli framgångsrik. Att uppdatera en Facebook-sida ett par gånger i veckan kräver inte mer än tio till tjugo minuter. Den som gör det och är uthållig ser en tydligt ökad trafik till den egna hemsidan.

I Sverige saknar dock fyra av tio mindre företag fortfarande en hemsida, men de mindre företagen är ändå bättre än stora företag på att använda sociala medier.

Här är en liten checklista med sju bra råd för vad du kan tänka på när du sätter igång din marknadsföring i sociala medier. Listan är sammanställd av företagaren och bloggaren Annica Thorberg:

  1. Analysera. Tänk över ditt företags situation på marknaden. Du bör då bland annat gå igenom vad du ska använda sociala medier till, samt vem eller vilka du vill nå. Fundera också på vad vill du uppnå och hur du ska göra. Fundera också på vilka sociala mediekanaler som finns och som når din målgrupp.
  2. Gör en strategi. Hur vill du att ditt företag eller ditt varumärke ska uppfattas och vilka vill du nå ut till? Formulera även en intern policy med era spelregler. Sätt inte igång alla kanaler på en gång. Välj ett eller två sociala medier. 
  3. Utbilda dig. Läs böcker, bloggar, gå kurser och lyssna på föreläsningar för att lära dig mer om sociala medier. Både Facebook och Linkedin har till exempel egna webinarier om olika funktioner som kan vara mycket användbara. Du kan även hitta utbildning via Youtube. 
  4. Integrera. Sociala medier ska vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kommunikationskanaler. För att strukturera arbetet behöver du skapa en plan för marknadsföringen med alla dina aktiviteter inlagda. Gör även en kommunikationsplan för vad och när du ska publicera olika meddelanden i kanalerna. 
  5. Optimera. Vad kan bli bättre och hur måste du göra. Saknas tid och resurser kan du anlita en konsult som hjälper dig. 
  6. Implementera. Se till att du verkligen för in planen för sociala medier i företagets affärsplan. 
  7. Följ upp. Se över varje aktivitet med jämna mellanrum, så att du lär känna dina kanaler och kan utveckla dem.
Börsen
Avanza vinnare på nedåtgående börs
Foto: istockphoto
Bedrägerier
Danske Bank: Se upp för bedragare
Foto: Anders Good/TT
Fritidshus
Rekordstort intresse för fritidshus
Rekommendationer
Goldman Sachs: Köp SKF
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapporter
Cloetta: Svårare sälja godis under pandemin
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapporter
JM har det tufft i Norge
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapporter
Avanzas resultat bättre än prognoserna
Asien
Asienbörserna backade
Försäkringar
Många hemmafixare osäkra på försäkringen
Foto: istockphoto
Wall Street
Google och Disney backade
Analyser
Analytiker tror på Nordea och Intrum
Börsen
Stefan Persson på köphumör
Foto: Shutterstock
Rapporter
Tufft för OEM under pandemin
Fritidshus
Fastighetsbyrån: Köpläge i Spanien efter coronan"Prisnedgången kan vara nära 30 procent"
Rapporter
Kinneviks vd om bolagets strategi
Rapporter
Essitys försäljning backar
Gästkrönika
Lundkvist: Intresset ökar för asiatiska företagsobligationerNollräntor i väst får investerare att blicka österut
Foto: Shutterstock
Bidragsberättigat
Agility och sportfiske godkänns för friskvårdsbidragNy dom ger fritt fram för mängder av aktiviteter
Pension
Pensionen räknas upp nästa årKan bli cirka 100 kr mer i månaden
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Intrum rusar 15 procent efter omvända vinstvarningen"Snabb återhämtning till normalläge"
Räntan
Vice Riksbankschefen: Negativa inlåningsräntor inget hinder
Analys
Stora Enso: Risken för kollaps i efterfrågan har minskat
10/7
Trading Direkt: Finns risk att EU rasar samman
Räntan
Riksbanken utesluter inte ny räntesänkning
Analyser
Här är fredagens färska analyser