Sju tips för att lyckas i sociala medier

Publicerad 2014-06-24 13:21

Det är ett av de billigaste sätten att marknadsföra sina tjänster och produkter. Ändå är det bara drygt var fjärde småföretagare som använder sociala medier i sin marknadsföring. Nya Affärer har tips på hur du kan starta.

Enligt Statistiska Centralbyråns årliga rapport IT i företag använde ifjol bara 28 procent av dessa företag sociala medier. 

”Det är ett mysterium att inte fler företagare anammat Facebook, Twitter eller andra sociala medier för att göra fler och bättre affärer”, skriver Mikael Hansson, företagsrådgivare inom SEB på bloggen greenroom.seb.se. 

Han skriver vidare att han aldrig stött på någon företagare som inte vill ha nya kunder, och han undrar om det är osäkerhet kring hur man gör, brist på tid eller ointresse som är anledningen. 

Det vanligaste svaret han får från sina kunder när han diskuterar sociala medier och varför de inte används i större utsträckning är att det skulle ta för mycket tid från verksamheten.

Ett annat vanligt svar är att det saknas kunskap i företaget hur man använder olika sociala medier.

Enligt en amerikansk studie som Mikael Hansson hänvisar till krävs framför allt två saker för att lyckas med marknadsföring i sociala medier: långsiktighet och en tydlig och medveten strategi.

”De som har hållit på i flera år ser en markant skillnad i resultaten, jämfört dem som bara har hållit på i ett par månader”, skriver han i bloggen. 

Tvärtemot vad många tror krävs inte mycket tid för att bli framgångsrik. Att uppdatera en Facebook-sida ett par gånger i veckan kräver inte mer än tio till tjugo minuter. Den som gör det och är uthållig ser en tydligt ökad trafik till den egna hemsidan.

I Sverige saknar dock fyra av tio mindre företag fortfarande en hemsida, men de mindre företagen är ändå bättre än stora företag på att använda sociala medier.

Här är en liten checklista med sju bra råd för vad du kan tänka på när du sätter igång din marknadsföring i sociala medier. Listan är sammanställd av företagaren och bloggaren Annica Thorberg:

  1. Analysera. Tänk över ditt företags situation på marknaden. Du bör då bland annat gå igenom vad du ska använda sociala medier till, samt vem eller vilka du vill nå. Fundera också på vad vill du uppnå och hur du ska göra. Fundera också på vilka sociala mediekanaler som finns och som når din målgrupp.
  2. Gör en strategi. Hur vill du att ditt företag eller ditt varumärke ska uppfattas och vilka vill du nå ut till? Formulera även en intern policy med era spelregler. Sätt inte igång alla kanaler på en gång. Välj ett eller två sociala medier. 
  3. Utbilda dig. Läs böcker, bloggar, gå kurser och lyssna på föreläsningar för att lära dig mer om sociala medier. Både Facebook och Linkedin har till exempel egna webinarier om olika funktioner som kan vara mycket användbara. Du kan även hitta utbildning via Youtube. 
  4. Integrera. Sociala medier ska vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kommunikationskanaler. För att strukturera arbetet behöver du skapa en plan för marknadsföringen med alla dina aktiviteter inlagda. Gör även en kommunikationsplan för vad och när du ska publicera olika meddelanden i kanalerna. 
  5. Optimera. Vad kan bli bättre och hur måste du göra. Saknas tid och resurser kan du anlita en konsult som hjälper dig. 
  6. Implementera. Se till att du verkligen för in planen för sociala medier i företagets affärsplan. 
  7. Följ upp. Se över varje aktivitet med jämna mellanrum, så att du lär känna dina kanaler och kan utveckla dem.
Chatt
Hernhag: Sju tillväxtaktier för långsiktigaOch ett investmentbolag han lagt till i pensionsdepån
Aktie
Vinstvarning och sänkt prognos från ElektaAktien faller tungt på börsen
Analys
Carnegie tror på fortsatt mix-förbättring för EmbracerHöjer riktkursen och upprepar köp
Foto: istockphoto
Analys
Analytiker: Alla bitar börjar falla på plats i Lundin Mining
15/11
Trading Direkt: SBB, Elekta och SEB i fokus
Aktie
SEB-aktien faller efter uppgifter om penningtvätt i Uppdrag granskning
Investera
UBS: Investerare bör räkna med svagt 2020
Analyser
Här är fredagens analyser
Aktie
Kapitalförvaltare ser 75-procentig nedsida i IcaMarknadsförde blankningscase på investeringskonferens
Sektor
Norska laxbolag pressas av amerikanska stämningarSjömatsindex faller nästan 5 procent i Oslo
Aktietips
Carnegie: Köp hotellfastighetsbolaget
Börsen
Nedåt på Stockholmsbörsen
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Bud
SBB lägger bud på Hemfosa
Rapport
Förlust för Fingerprint
Aktie
Försäljningen minskade i oktober
Foto: istockphoto
Asien
Handelsoptimism lyfter flera av Asiens börser
Foto: AP/TT
Wall Street
Stilla på Wall Street
Bedrägeri
Finansinspektionen varnar för bedragareSer ut att ringa från FI:s nummer
Fonder
Därför går Rysslandsfonderna som tågetDe flesta är upp 40-50 procent i år
Analys
DNB ser köpläge i "Nordens kung"
Aktie
Swedbank: Tid för omvärdering i HydroSer potential i aluminiumjätten
Riksbanken
"Reviderad arbetslöshetsstatistik en ljusglimt för Riksbanken"Ökar sannolikheten för räntehöjning
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Elpriset
Mildare väder och lägre vinterelpriser
Aktie
MQ byter namn - gör om till konceptbutiker
Placera
Även Ålandsbanken ökar aktievikten"Negativ styrränta kvar om tre år"
Aktietips
Fyra färska aktieråd
Aktier
Spararnas amerikanska aktiefavoriter