Sju tips för att lyckas i sociala medier

Publicerad 2014-06-24 13:21

Det är ett av de billigaste sätten att marknadsföra sina tjänster och produkter. Ändå är det bara drygt var fjärde småföretagare som använder sociala medier i sin marknadsföring. Nya Affärer har tips på hur du kan starta.

Enligt Statistiska Centralbyråns årliga rapport IT i företag använde ifjol bara 28 procent av dessa företag sociala medier. 

”Det är ett mysterium att inte fler företagare anammat Facebook, Twitter eller andra sociala medier för att göra fler och bättre affärer”, skriver Mikael Hansson, företagsrådgivare inom SEB på bloggen greenroom.seb.se. 

Han skriver vidare att han aldrig stött på någon företagare som inte vill ha nya kunder, och han undrar om det är osäkerhet kring hur man gör, brist på tid eller ointresse som är anledningen. 

Det vanligaste svaret han får från sina kunder när han diskuterar sociala medier och varför de inte används i större utsträckning är att det skulle ta för mycket tid från verksamheten.

Ett annat vanligt svar är att det saknas kunskap i företaget hur man använder olika sociala medier.

Enligt en amerikansk studie som Mikael Hansson hänvisar till krävs framför allt två saker för att lyckas med marknadsföring i sociala medier: långsiktighet och en tydlig och medveten strategi.

”De som har hållit på i flera år ser en markant skillnad i resultaten, jämfört dem som bara har hållit på i ett par månader”, skriver han i bloggen. 

Tvärtemot vad många tror krävs inte mycket tid för att bli framgångsrik. Att uppdatera en Facebook-sida ett par gånger i veckan kräver inte mer än tio till tjugo minuter. Den som gör det och är uthållig ser en tydligt ökad trafik till den egna hemsidan.

I Sverige saknar dock fyra av tio mindre företag fortfarande en hemsida, men de mindre företagen är ändå bättre än stora företag på att använda sociala medier.

Här är en liten checklista med sju bra råd för vad du kan tänka på när du sätter igång din marknadsföring i sociala medier. Listan är sammanställd av företagaren och bloggaren Annica Thorberg:

  1. Analysera. Tänk över ditt företags situation på marknaden. Du bör då bland annat gå igenom vad du ska använda sociala medier till, samt vem eller vilka du vill nå. Fundera också på vad vill du uppnå och hur du ska göra. Fundera också på vilka sociala mediekanaler som finns och som når din målgrupp.
  2. Gör en strategi. Hur vill du att ditt företag eller ditt varumärke ska uppfattas och vilka vill du nå ut till? Formulera även en intern policy med era spelregler. Sätt inte igång alla kanaler på en gång. Välj ett eller två sociala medier. 
  3. Utbilda dig. Läs böcker, bloggar, gå kurser och lyssna på föreläsningar för att lära dig mer om sociala medier. Både Facebook och Linkedin har till exempel egna webinarier om olika funktioner som kan vara mycket användbara. Du kan även hitta utbildning via Youtube. 
  4. Integrera. Sociala medier ska vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kommunikationskanaler. För att strukturera arbetet behöver du skapa en plan för marknadsföringen med alla dina aktiviteter inlagda. Gör även en kommunikationsplan för vad och när du ska publicera olika meddelanden i kanalerna. 
  5. Optimera. Vad kan bli bättre och hur måste du göra. Saknas tid och resurser kan du anlita en konsult som hjälper dig. 
  6. Implementera. Se till att du verkligen för in planen för sociala medier i företagets affärsplan. 
  7. Följ upp. Se över varje aktivitet med jämna mellanrum, så att du lär känna dina kanaler och kan utveckla dem.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kommentar
Kommentar: Kinnevik ger bra aktieägarvärde
Foto: Michael Probst/AP/TT
ECB rör inte räntan
Foto: istockphoto
Analyser
Här är torsdagens färska analyser
Foto: Chris Raezer
Aktie
Norwegian-affär fortfarande öppen
Aktier
Persson: Jag tänker inte köpa ut H&M från börsenAktien faller tungt efter beskedet.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Kinnevik vill dela ut hela innehavet av MTG-aktier
Foto: Magnus Hjalmarson Nejdeman/TT
Elpriset nästan dubbelt så högt som förra sommarenTorrt väder och svaga vindar pressar upp elpriserna.
Börsen
Nedåt med H&M som sänke
Börsen
Skandia: Börsen in i ny fas med ökad osäkerhetNu krävs nya triggers för att börsen ska kunna stiga.
Aktietips
DI ser köpläge i sminkjätten"Första kvartalets resultat var bara ett hack i kurvan"
Asien
Asien: Nedåt efter Fed-beskedet
Aktietips
Ett köpvärt investmentbolagMen sälj fettillverkaren och vänta med skogsindustrijätten.
Börsen
Nedåt på Wall Street efter Fed-beskedBörsindexen sjönk i den avslutande handeln.
FED
Fed höjer räntanPrognoserna pekar nu på totalt fyra höjningar i år.
Notering
Notering: Kan bli sug efter Epiroc
Obligation
En grön men riskabel obligation för soldyrkareSoltechs obligation ger en ränta på 8,75 procent vilket indikerar att risken är hög.
Bosparande
Allt fler vill ha skattegynnat bosparande
Aktie
Epiroc missar OMXS30-indexet
Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Aktie
Ytterligare en chef lämnar Collector
Foto: Pi Frisk/TT
Notering
Notering: Teckna snabbväxande teknikkonsulten
Nytt nymmer
Foto: istockphoto
Fonder
7 miljarder till aktiefonder under maj
USA-NK
Fonden som placerat i Nordkorea
Fonder
”Sydafrika ett intressant investeringscase”Carnegie tror att en rejäl börsuppgång ligger i korten.
Sajten
Välkommen till nya privataaffarer.seNu har vår sajt fått en rejäl uppfräschning.
Krönika
Hernhag: Stigande vinster mer användbart än modeord som hållbarhet
Aktiechatt
Hernhag: Börsens tryggaste och tråkigaste aktie