Sju tips för att lyckas i sociala medier

Publicerad 2014-06-24 13:21

Det är ett av de billigaste sätten att marknadsföra sina tjänster och produkter. Ändå är det bara drygt var fjärde småföretagare som använder sociala medier i sin marknadsföring. Nya Affärer har tips på hur du kan starta.

Enligt Statistiska Centralbyråns årliga rapport IT i företag använde ifjol bara 28 procent av dessa företag sociala medier. 

”Det är ett mysterium att inte fler företagare anammat Facebook, Twitter eller andra sociala medier för att göra fler och bättre affärer”, skriver Mikael Hansson, företagsrådgivare inom SEB på bloggen greenroom.seb.se. 

Han skriver vidare att han aldrig stött på någon företagare som inte vill ha nya kunder, och han undrar om det är osäkerhet kring hur man gör, brist på tid eller ointresse som är anledningen. 

Det vanligaste svaret han får från sina kunder när han diskuterar sociala medier och varför de inte används i större utsträckning är att det skulle ta för mycket tid från verksamheten.

Ett annat vanligt svar är att det saknas kunskap i företaget hur man använder olika sociala medier.

Enligt en amerikansk studie som Mikael Hansson hänvisar till krävs framför allt två saker för att lyckas med marknadsföring i sociala medier: långsiktighet och en tydlig och medveten strategi.

”De som har hållit på i flera år ser en markant skillnad i resultaten, jämfört dem som bara har hållit på i ett par månader”, skriver han i bloggen. 

Tvärtemot vad många tror krävs inte mycket tid för att bli framgångsrik. Att uppdatera en Facebook-sida ett par gånger i veckan kräver inte mer än tio till tjugo minuter. Den som gör det och är uthållig ser en tydligt ökad trafik till den egna hemsidan.

I Sverige saknar dock fyra av tio mindre företag fortfarande en hemsida, men de mindre företagen är ändå bättre än stora företag på att använda sociala medier.

Här är en liten checklista med sju bra råd för vad du kan tänka på när du sätter igång din marknadsföring i sociala medier. Listan är sammanställd av företagaren och bloggaren Annica Thorberg:

  1. Analysera. Tänk över ditt företags situation på marknaden. Du bör då bland annat gå igenom vad du ska använda sociala medier till, samt vem eller vilka du vill nå. Fundera också på vad vill du uppnå och hur du ska göra. Fundera också på vilka sociala mediekanaler som finns och som når din målgrupp.
  2. Gör en strategi. Hur vill du att ditt företag eller ditt varumärke ska uppfattas och vilka vill du nå ut till? Formulera även en intern policy med era spelregler. Sätt inte igång alla kanaler på en gång. Välj ett eller två sociala medier. 
  3. Utbilda dig. Läs böcker, bloggar, gå kurser och lyssna på föreläsningar för att lära dig mer om sociala medier. Både Facebook och Linkedin har till exempel egna webinarier om olika funktioner som kan vara mycket användbara. Du kan även hitta utbildning via Youtube. 
  4. Integrera. Sociala medier ska vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kommunikationskanaler. För att strukturera arbetet behöver du skapa en plan för marknadsföringen med alla dina aktiviteter inlagda. Gör även en kommunikationsplan för vad och när du ska publicera olika meddelanden i kanalerna. 
  5. Optimera. Vad kan bli bättre och hur måste du göra. Saknas tid och resurser kan du anlita en konsult som hjälper dig. 
  6. Implementera. Se till att du verkligen för in planen för sociala medier i företagets affärsplan. 
  7. Följ upp. Se över varje aktivitet med jämna mellanrum, så att du lär känna dina kanaler och kan utveckla dem.
Chatt
Hernhag: Fyra tillväxtfavoriter i tech-sektorn
Foto: istockphoto
Investeringsbluff
FI: Tillåt aldrig fjärranslutning till datornFlera nya investeringsbedrägerier
Börsen
Stark fredagsbörs
Foto: istockphoto
Analyser
Här är fredagens färska rekommendationer
Rapport
Bratt: Utdelningen överskuggar sämre delar av rapporten
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Rapport
Ericssons resultat klart sämre än väntatMen utdelningen höjs oväntat mycket
24/1
Trading Direkt: Experten om raset i Ericsson
Aktie
Vinstvarning från KabeAktien rasar på börsen
Notering
Train Alliance mot First NorthSpiltan och Prior Nilsson bland ankarinvesterarna
Pension
Var tredje vet inte hur de ska ta ut tjänstepensionenSnabbt uttag kan få långtgående konsekvenser
Rapporterna
Sparekonomens förväntningar på börsjättarnas rapporter
Asien
Försiktig uppgång i AsienHelgstängt i Kina
Bolån
Här är bankerna som INTE höjt boräntan
Sektor
Pareto nedgraderar fastighetsbolag efter kursrallyFabege enda bolaget med köprek
23/1
Healthcare Direkt: Viktiga hållpunkter i sektorn i år
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Elpriset
Rekordlågt elpris
Analys
Pareto: Forskningsbolagets kursras en överreaktion
Boränta
SBAB: Trend från 1300-talet talar för låga boräntor
Aktier
Tre färska aktieråd
Aktie
Collector kallas upp till FI
Foto: Rodrigo Reyes Marin / Zuma Press / TT
Placera
Kapitalförvaltaren: Köp japanskt i år"Årets sommar-OS god anledning investera i Japan"
Foto: Shutterstock
Fonder
Vissa ETF:er avlistas på NasdaqSista handelsdag blir 30 januari
Analys
Analys: Värderingen speglar inte riskerna
Aktie
Stora Enso skriver upp värdet på skogstillgångarna
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Analys
Analys: Begränsad effekt av MTG:s uteblivna avtal