Sju tips för att lyckas i sociala medier

Publicerad 2014-06-24 13:21

Det är ett av de billigaste sätten att marknadsföra sina tjänster och produkter. Ändå är det bara drygt var fjärde småföretagare som använder sociala medier i sin marknadsföring. Nya Affärer har tips på hur du kan starta.

Enligt Statistiska Centralbyråns årliga rapport IT i företag använde ifjol bara 28 procent av dessa företag sociala medier. 

”Det är ett mysterium att inte fler företagare anammat Facebook, Twitter eller andra sociala medier för att göra fler och bättre affärer”, skriver Mikael Hansson, företagsrådgivare inom SEB på bloggen greenroom.seb.se. 

Han skriver vidare att han aldrig stött på någon företagare som inte vill ha nya kunder, och han undrar om det är osäkerhet kring hur man gör, brist på tid eller ointresse som är anledningen. 

Det vanligaste svaret han får från sina kunder när han diskuterar sociala medier och varför de inte används i större utsträckning är att det skulle ta för mycket tid från verksamheten.

Ett annat vanligt svar är att det saknas kunskap i företaget hur man använder olika sociala medier.

Enligt en amerikansk studie som Mikael Hansson hänvisar till krävs framför allt två saker för att lyckas med marknadsföring i sociala medier: långsiktighet och en tydlig och medveten strategi.

”De som har hållit på i flera år ser en markant skillnad i resultaten, jämfört dem som bara har hållit på i ett par månader”, skriver han i bloggen. 

Tvärtemot vad många tror krävs inte mycket tid för att bli framgångsrik. Att uppdatera en Facebook-sida ett par gånger i veckan kräver inte mer än tio till tjugo minuter. Den som gör det och är uthållig ser en tydligt ökad trafik till den egna hemsidan.

I Sverige saknar dock fyra av tio mindre företag fortfarande en hemsida, men de mindre företagen är ändå bättre än stora företag på att använda sociala medier.

Här är en liten checklista med sju bra råd för vad du kan tänka på när du sätter igång din marknadsföring i sociala medier. Listan är sammanställd av företagaren och bloggaren Annica Thorberg:

  1. Analysera. Tänk över ditt företags situation på marknaden. Du bör då bland annat gå igenom vad du ska använda sociala medier till, samt vem eller vilka du vill nå. Fundera också på vad vill du uppnå och hur du ska göra. Fundera också på vilka sociala mediekanaler som finns och som når din målgrupp.
  2. Gör en strategi. Hur vill du att ditt företag eller ditt varumärke ska uppfattas och vilka vill du nå ut till? Formulera även en intern policy med era spelregler. Sätt inte igång alla kanaler på en gång. Välj ett eller två sociala medier. 
  3. Utbilda dig. Läs böcker, bloggar, gå kurser och lyssna på föreläsningar för att lära dig mer om sociala medier. Både Facebook och Linkedin har till exempel egna webinarier om olika funktioner som kan vara mycket användbara. Du kan även hitta utbildning via Youtube. 
  4. Integrera. Sociala medier ska vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kommunikationskanaler. För att strukturera arbetet behöver du skapa en plan för marknadsföringen med alla dina aktiviteter inlagda. Gör även en kommunikationsplan för vad och när du ska publicera olika meddelanden i kanalerna. 
  5. Optimera. Vad kan bli bättre och hur måste du göra. Saknas tid och resurser kan du anlita en konsult som hjälper dig. 
  6. Implementera. Se till att du verkligen för in planen för sociala medier i företagets affärsplan. 
  7. Följ upp. Se över varje aktivitet med jämna mellanrum, så att du lär känna dina kanaler och kan utveckla dem.
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Chatt
Hernhag: Sex aktier inför konjunkturnedgången
Börsen
Rapportbolag sänken på fredagsbörsen
Placera
SEB: En naturlig börskorrigeringAktier fortfarande bästa tillgångsslaget
Foto: istockphoto
AnalyserUPPDATERAS
Här är fredagens färska analyser
Foto: Henrik Montgomery/TT
RapportUPPDATERAD
Rejäl smäll för Atlas CopcoAktien faller på börsen
Rapport
Assa Abloys omsättning klart över förväntan
Rapport
Volvos orderingång ökar rejältResultatet klart över förväntan
Rapport
Qliro höjde bruttomarginalen
Rapport
Stark rapport av Doro
Foto: Magnus Gustavsson/PA
Rapport
Telia strax över förväntanSkriver upp helårsprognosen
Rapport
Husqvarna strax över preliminärt resultatVarmt väder dämpade efterfrågan
Foto: Janerik Henriksson/TT
Aktie
Vinstvarning från SkanskaGör miljardnedskrivning av USA-verksamhet
Aktie
Saab: Så mycket är skolflygplansordern värd
Börs
Gardell: Sättningen på börsen är överdriven
Foto: Bezav Mahmod/SvD/TT
Kommentar
Ericsson går mot högkonjunktur
Aktie
En aktie som lockar
Foto: Janerik Henriksson/TT
Aktie
SEB misstänks för delaktighet i brottsligt skatteuppläggSEB förnekar men aktien faller
Foto: Ennio Leanza/Keystone/AP/TT
Aktie
Flera källor: ABB knoppar av Power Grids
Foto: istockphoto
Aktier
Tre köptips från Affärsvärlden
Aktie UPPDATERAD
Tobin Properties vinstvarnar
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Kommentar
Därför är Investor bättre än Sverigefonder
Foto: Cornelius Poppe/NTB/TT
Aktie
Ikeasfären satsar i H&M
Foto: Rickard Kilström
Fonder
Nu stänger Mitteregger succéfonden
Aktie
Agora-budet är lågt men värt att acceptera
Foto: Pontus Lundahl/TT
Pension
Bara en av fem vill jobba till fyllda 68
Foto: Henrik Montgomery/TT
Bank
Nordea pekas ut i penningtvättshärva
Aktier
Ingemar Carlsson: Aktierna som vänder upp i höst