Sju tips för att lyckas i sociala medier

Publicerad 2014-06-24 13:21

Det är ett av de billigaste sätten att marknadsföra sina tjänster och produkter. Ändå är det bara drygt var fjärde småföretagare som använder sociala medier i sin marknadsföring. Nya Affärer har tips på hur du kan starta.

Enligt Statistiska Centralbyråns årliga rapport IT i företag använde ifjol bara 28 procent av dessa företag sociala medier. 

”Det är ett mysterium att inte fler företagare anammat Facebook, Twitter eller andra sociala medier för att göra fler och bättre affärer”, skriver Mikael Hansson, företagsrådgivare inom SEB på bloggen greenroom.seb.se. 

Han skriver vidare att han aldrig stött på någon företagare som inte vill ha nya kunder, och han undrar om det är osäkerhet kring hur man gör, brist på tid eller ointresse som är anledningen. 

Det vanligaste svaret han får från sina kunder när han diskuterar sociala medier och varför de inte används i större utsträckning är att det skulle ta för mycket tid från verksamheten.

Ett annat vanligt svar är att det saknas kunskap i företaget hur man använder olika sociala medier.

Enligt en amerikansk studie som Mikael Hansson hänvisar till krävs framför allt två saker för att lyckas med marknadsföring i sociala medier: långsiktighet och en tydlig och medveten strategi.

”De som har hållit på i flera år ser en markant skillnad i resultaten, jämfört dem som bara har hållit på i ett par månader”, skriver han i bloggen. 

Tvärtemot vad många tror krävs inte mycket tid för att bli framgångsrik. Att uppdatera en Facebook-sida ett par gånger i veckan kräver inte mer än tio till tjugo minuter. Den som gör det och är uthållig ser en tydligt ökad trafik till den egna hemsidan.

I Sverige saknar dock fyra av tio mindre företag fortfarande en hemsida, men de mindre företagen är ändå bättre än stora företag på att använda sociala medier.

Här är en liten checklista med sju bra råd för vad du kan tänka på när du sätter igång din marknadsföring i sociala medier. Listan är sammanställd av företagaren och bloggaren Annica Thorberg:

  1. Analysera. Tänk över ditt företags situation på marknaden. Du bör då bland annat gå igenom vad du ska använda sociala medier till, samt vem eller vilka du vill nå. Fundera också på vad vill du uppnå och hur du ska göra. Fundera också på vilka sociala mediekanaler som finns och som når din målgrupp.
  2. Gör en strategi. Hur vill du att ditt företag eller ditt varumärke ska uppfattas och vilka vill du nå ut till? Formulera även en intern policy med era spelregler. Sätt inte igång alla kanaler på en gång. Välj ett eller två sociala medier. 
  3. Utbilda dig. Läs böcker, bloggar, gå kurser och lyssna på föreläsningar för att lära dig mer om sociala medier. Både Facebook och Linkedin har till exempel egna webinarier om olika funktioner som kan vara mycket användbara. Du kan även hitta utbildning via Youtube. 
  4. Integrera. Sociala medier ska vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kommunikationskanaler. För att strukturera arbetet behöver du skapa en plan för marknadsföringen med alla dina aktiviteter inlagda. Gör även en kommunikationsplan för vad och när du ska publicera olika meddelanden i kanalerna. 
  5. Optimera. Vad kan bli bättre och hur måste du göra. Saknas tid och resurser kan du anlita en konsult som hjälper dig. 
  6. Implementera. Se till att du verkligen för in planen för sociala medier i företagets affärsplan. 
  7. Följ upp. Se över varje aktivitet med jämna mellanrum, så att du lär känna dina kanaler och kan utveckla dem.
Notering
Så går det för Readly i premiärenÖvertecknades tio gånger
Foto: istockphoto
Analyser
Här är torsdagens köprekar
Börsen
Sur börsöppning
Fonder
Bästa fondbolagen enligt Morningstars nya betygssystem
Foto: istockphoto
Asien
Breda nedgångar i Asien
Aktie
Bravida återinför utdelningBetalar tillbaka permitteringsstöd
Fed
Powell: "Mycket kraftfull" framåtblickande guidning
Fed
Fed lämnar räntan oförändradSer oförändrad ränta fram till och med 2023
Foto: AP/TT
Wall Street
Wall Street tappade fart efter Fed
Aktie
Sweco vill ge ytterligare utdelningVill också genomföra aktiesplitt
Aktie
Omvänd vinstvarning från NobinaResultatet före skatt 65 procent högre än väntat
Foto: Shutterstock
Bostad
"Pandemin kan skapa trendbrott på bomarknaden""Distansarbete möjliggör flytt från storstäder"
Sektor
DNB: 10-procentiga utdelningar från bankerna nästa år
Sektor
Efter pandemin: Allt fler samhällsfastigheter säljs utKommunala underskott bäddar för nya fastighetsaffärer
Foto: Richard Drew/AP/TT
Aktie
Spotify tappar efter Amazons podcastsatsning
Foto: Jessica Gow/TT
Bank
SHB:s vd: Kontoren förblir bankens ryggrad
Placera
SEB: Idealiskt köpläge i teleoperatören"Överlägsen jämfört med sektorkollegerna"
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Swedbank: Bostadsrätten intressant investering - men var försiktig
USA
SEB: Biden sannolik segrare i stökigt val
Analyser
Här är onsdagens nya köprekar
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sparbarometern
SEB: Kraftig ökning av hushållens förmögenheter
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Handelsbanken stänger nästan hälften av kontoren1000 anställda får gå
Spara
Här får du högst sparränta just nu
Affär
Embracer köper Vertigo GamesBetalar totalt 50 miljoner euro
Aktie
Apple: Ny smartwatch och nytt digitalt erbjudandeSpotify kritiska: Digitala erbjudandet konkurrenshämmande